Ungdom bekymrer seg mer enn tidligere, og skolestress er en av hovedårsakene. Det viser årets Ungdata-undersøkelse. Mange unge må også vente lenge for å få hjelp – noen steder er det opptil to måneders ventetid hos helsesøster.
– De som har mer lyst på lønnsarbeid enn å gå på skolen, burde få det. Så kan de komme tilbake hvis de kjenner for det. Det ville vært bra, både for de elevene det gjelder og de som var igjen på skolen, sier samfunnsviter Arne Klyve.
Han mener dette ville løst store deler av frafallsproblemet.
– Hvis du faller ut som 17-åring i dag, er du gjerne ute som 21-åring også, sier han.
- Les også:
Plan
Patrick Solrunarson (22) fikk greie karakterer, men syntes det gikk tregt på skolen. Da han fikk ideen om å starte eget vaskefirma, var han ikke i tvil om å slutte på skolen, men han er klar på at det ikke er for alle.
– Man må ha en plan. Har du ikke det, er det ingen god idé. Med mindre drømmekarrieren din er å sitte hjemme på sofaen hos mamma, sier han.
– Mamma fikk skikkelig sjokk
– Det var ikke noen vits for meg å fullføre skolen. Jeg sa til mamma at jeg ikke skulle bli siviløkonom allikevel, og at jeg skulle begynne å vaske. Da fikk hun skikkelig sjokk.
Solrunarson forteller at moren var frustrert og skuffet over valget hans.
– Det er veldig tabu å droppe ut av skolen, men i dag er mamma min største fan, sier han.
Firmaet han og medgründer Ghazi Khder Jezdin driver, har i dag 64 ansatte og omsetter for 22 millioner kroner.
Sammenheng mellom skolegang og godt voksenliv
Lisbeth Eek Svensson, direktør for utdanningssektoren i Vestfold fylkeskommune, anerkjenner at skolen ikke er for alle.
– Selvfølgelig vil det være slik at for noen elever er det andre alternativer som passer best. Der må vi samhandle med andre aktører og sørge for at de elevene ivaretas og ikke står alene, slik at også de mestrer å bli en god samfunnsaktør.
Ifølge Utdanningsforbundet er fullført videregående opplæring grunnlaget for en vellykket inngang og senere karriere i arbeidslivet. De mener bestått videregående opplæring også vil ha stor betydning for en aktiv deltakelse i samfunnslivet.
Svensson sier at målet alltid er at flest mulig skal fullføre og bestå videregående.
– Det er en klar sammenheng mellom hvordan unge lykkes videre i livet og den kompetansen skolen bidrar til å gi, sier hun.