Tuting, spylevæske og tette forbikjøringer er det som ofte venter syklister som velger veibanen fremfor gang- og sykkelstien.
Les også:
Leder i Norges Lastebileier-Forbund avdeling Vestfold, Buskerud og Telemark, Olav Vefald, mener syklistene bør holde seg på gang- og sykkelstien.
– Er de ute i veien utsetter de både seg selv og andre for fare.
Vefald mener at dersom de beveger seg ut i trafikken er de som sjåfører og regne, og at de dermed må forholde seg til de samme trafikkreglene.
– Det gjør de dessverre ikke, sier Vefald.
– Risikosport på gang- og sykkelvei
Petter Ellefsen i Grenland Sykkelklubb mener det er viktig å skille mellom ulike typer syklister.
– Det er mange syklister som hører hjemme på gang- og sykkelsti og de er der også. Men for oss som bruker sykkelen som transportmiddel og sport, blir gang- sykkelsti en risikosport å være på. På en lengre tur har vi 30km i timen i snitt, og ofte oppe i 60–70 km da har vi ingenting der å gjøre.
Den forklaringen kjøper ikke Vefald i lastebileierforbudet. Han mener det ikke hjelper å sykle fortere enn vanlig ferdsel på gang- og sykkelvei, så lenge man er vesentlig treigere enn annen trafikk i veibanen. Og det er konkurransesyklistene som er verstingene, mener Vefald.
– De kjører flere i bredden og driver en form for temporitt, somt skaper veldig vanskelig passeringsforhold. Og jeg beklager å si det, men det er dessverre slik at det er syklistene som er tapene part i en eventuell konfliktsituasjon.
Ta det med ro
Ellefsen er også enig i at det finnes syklister som ikke overholder reglene. Han etterlyser samarbeid
– Det finnes også en rekke bilister som ikke overholder reglene, hadde vi samarbeidet hadde dette ikke vært noe stort problem.
Han oppfordrer folk til å ta det med ro.
– Det er ikke de to sekundene man sparer som gjør at livet blir langt. Tar man den tiden det tar å passere en syklist på en skikkelig måte blir det ingen konflikt å heller ikke noe problem.
Se reportasjen fra Rogaland om kampen mellom syklister og bilister.