Hopp til innhold

– Tønsberg må bestemme seg

Ordførerne i fire kommuner frykter at Intercity-utbyggingen blir forsinket fordi Tønsberg og Nøtterøy bruker for lang tid på å bestemme seg om ny jernbanetrasé.

InterCity

UPOPULÆRE PLANER: Bane Nors alternativer til ny jernbanetrasé er møtt med mye kritikk i Tønsberg.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

– Vi er redd for at vi skal bli sittende med skjegget i postkassen, sier ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch.

Sammen med ordførerne i Larvik, Porsgrunn og Bamble går Gleditsch ut med en sterk oppfordring om at Tønsberg begrenser antall trasévalg for ny Intercity-forbindelse.

Bjørn Ole Gleditsch.

VIL HA FORTGANG: Bjørn Ole Gleditsch frykter at Intercity-planleggingen blir forsinket.

Foto: Lina Gaganis / NRK

Bane Nor har presentert to alternativer for trasé, men politikere i Tønsberg og på Nøtterøy har signalisert at flere alternativer kan være aktuelle.

Frykter forsinkelse

Ordførerne i kommunene sør for Tønsberg frykter at dette betyr lenger planleggingstid og at Intercity-prosjektet blir forsinket.

– Tønsbergs trasévalg får en direkte konsekvens for alle kommuner sør for Tønsberg og for påkobling på Sørlandsbanen, sier Gleditsch.

– Dersom et nytt alternativ skal inn, bør et annet alternativ ut.

Larvik-ordfører Rune Høiseth er også bekymret.

– Jo mer komplisert det er i den ene enden, desto større konsekvenser får det i den andre enden, sier Høiseth.

Vil ha inn nytt traséforslag

Roar Jonstang.

VIL HA INN JARLSBERG: Nøtterøy-ordfører Roar Jonstang vil ha inn et alternativ som Bane Nor har forkastet.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Ordfører på Nøtterøy, Roar Jonstang, sier han skjønner at kommunene sør for Tønsberg ønsker en rask avklaring, men sier at det samtidig er viktig med en grundig vurdering.

– Det er bred enighet om at Jarlsberg-alternativet må utredes, og det alternativet kommer i tillegg til alternativene Bane Nor har presentert, sier Jonstang.

Han mener imidlertid at det allerede er gjort mye utredning for en trasé over Jarlsberg, som i stor grad følger dagens jernbanetrasé, og tror ikke det vil føre til noen vesentlige forsinkelser å ta alternativet med i vurderingen.

– Målet må være at vi er i stand til å følge Bane Nors framdriftsplan, sier Nøtterøy-ordføreren.

Jonstang er enig i at det kan være lurt å ta ut et alternativ når et annet kommer inn.

– Da vil vi ha bort den såkalte Nøtterøykorridoren.

Ordfører i Tønsberg, Petter Berg, sier de forbeholder seg retten til å ta avgjørelsen om trasévalg lokalt.

Her er Bane Nors forslag:

traseer

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark