Et stort skilt henger over automaten inne på apoteket: «Kølapp» står det med en stor pil som peker nedover.
Den hjelper Kåre Eriksen lite.
67-åringen er blind og må føle seg frem med den hvite stokken sin. Kølappautomaten står forholdsvis lett tilgjengelig i akkurat dette apoteket på et kjøpesenter i Larvik. Likevel er det en prøvelse for Eriksen å finne frem. Rett til høyre for automaten står det et stativ som er like stort og bredt som kølappautomaten.
Eriksen finner automaten etter hvert etter å ha følt seg frem. På automaten er det en touchskjerm med en liten grønn knapp. Trykker man kommer kølappen ut.
- Les også:
Lydløst system
Det er ingen lyd i systemet som forteller Eriksen om han traff den grønne knappen eller hvor kølappen kommer ut.
– Jeg ønsker meg en hjelpeknapp vi i min situasjon kan trykke for å få hjelp av betjeningen. Klarer jeg først å få ut en lapp har jeg absolutt null peiling på hvilket nummer jeg har eller hvilken kasse jeg skal i – ikke har jeg sjanse til å finne kassen heller, sier Eriksen, som er leder i tilgjengelighetsutvalget i Norges Blindeforbund, avdeling Vestfold.
- Les også:
Vil ha ledelinjer i gulvet
Skal blinde eller svaksynte personer finne frem til for eksempel kølappautomater i butikker de aldri har vært i, trenger de hjelp. Enten i form av ledelinjer i gulvene, eller fra betjening.
En fersk undersøkelse utført blant Norges Blindeforbunds medlemmer viser at de fleste synes situasjoner med kølappsystemer er ubehagelige og vanskelige.
– Ja, det er ubehagelig å ikke kunne ordne dette på egen hånd. Det tror jeg det er mange i min situasjon som gruer seg til å gå på steder med slike automater. De er redde for å bli kikket på og for å ikke finne frem, sier Eriksen.
Apoteker Bodil Ree sier rett ut at hennes apotek ikke er utformet slik hun skulle ønske.
– Vi hjelper selvfølgelig blinde personer med en gang vi ser de komme inn i butikken, men jeg har stor forståelse for det Eriksen ønsker. Jeg lover å ta dette opp med ledelsen, sier Ree til Eriksen.