– Klokt å åpne for politisk reklame

Kommunikasjonsrådgiver Roy Hovdan mener det er lurt av Raymond Johansen å åpne for politisk reklame. Samtidig slakter han Anders Anundsens omstridte video.

Roy Hovdan

MYE STØRRE PÅ KORT TID: Kommunikasjonsrådgiver Roy Hovdan mener politikerne er mye mer på sosiale medier nå sammenlignet med forrige kommunevalg.

Foto: Karin Grønn Madshus / NRK

Kringkastingsloven forbyr i dag å sende reklame for livssyn eller politisk budskap på TV. Arbeiderpartiets Raymond Johansen meldte denne uka i Dagens Næringsliv at han er åpen for politisk TV-reklame.

Roy Hovdan, leder for lokallaget til kommunikasjonsforeningen i Buskerud, Vestfold og Telemark, tror dette er lurt av Johansen.

– Jeg tror det er klokt å få politisk reklame inn på TV slik at mediet kan få nytte av disse reklamekronene. Hvis ikke forsvinner de til de andre kanalene, sier han.

Han mener de andre kanalene, Instagram, snapchat og Facebook, kommer til å bli brukt i enda større grad enn de gjør i dag.

Lokalavisenes arvesølv

Hovdan mener Facebook har stjålet mye av det han beskriver som lokalavisenes arvesølv.

– Personaliastoffet, som handler om hvem som er født, hvem som gifter seg og hvem som har bursdag er de tradisjonelt mest leste sidene i alle lokalaviser. Facebook gir dette gratis, raskere, har bedre distribusjon og leverer finere og flottere bilder enn det avisene har klart, sier han.

Ifølge Hovdan har det skjedd en endring på bare fire år i forbindelse med valgkamp.

– I dag, i motsetning til for fire år siden, da det var lokalvalg sist, er Facebook blitt den mest brukte kanalen i Norge, mer enn NRK1, TV2 og de andre kanalene. Sett bort fra radioen som holder seg uforskammet godt når man ser på medieforbruket i Norge, sier han.

Dette handler mye om å nå ut til de unge.

– Når det gjelder avislesing er det bare tre til fire av ti under 22 år som åpner en avis. Skal man nå fram til de må man bruke de kanalene som de faktisk bruker, sier han.

Ingen kvalitetskontroll

Hovdan mener det er ulike sider ved politikeres bruk av sosiale medier.

– Det er altfor mye dårlig og ukontrollert som ikke har vært gjennom en kvalitetskontroll før det legges ut på nettet. Konsumentene må ta høyde for at stoffet ikke er journalistisk bearbeidet. Vi vil nok lære oss å håndtere denne typen kommunikasjon også, men nå er det litt uvant for oss, sier han.

Når det gjelder justisminister Anders Anundsens mye kritiserte propagandafilm er Hovdan nådeløs.

– Jeg prøvde å se hele videoen, men ga opp halvveis. Jeg orket ikke mer. Det ble litt for mye selvskryt og teknisk sett er den fryktelig dårlig. Det holder ikke mål. Kostet dette virkelig så mye som 50 000 kroner?

Tror du det virker på noen av velgerne han vil ha stemmer fra?

– Ja, det virker sikkert på noen. Jeg tror også at han mister noen, men det finnes ingen fasit.