Hopp til innhold

Bjørn Kjos bekymret for Torp om avgiften økes

– Hvis flyskattene økes igjen, trekker de fleste seg ut av Torp, tror Norwegian-sjefen.

Tårnet, TORP Sandefjord lufthavn

TORP SANDEFJORD LUFTHAVN Flyplassjef på Torp, Gisle Skansen, håper at politikerne ikke øker passasjeravgiften.

Foto: TORP Sandefjord lufthavn

Rygge flyplass ble lagt ned etter innføringen av flypassasjeravgiften og nå mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos at også Torp lufthavn kan være i fare, skriver Nettavisen.

Gisle Skansen, flyplassjef ved Torp, sier han tror at flyplassen kan leve med avgiftsnivået slik det er nå. Skulle passasjeravgiften øke, venter han imidlertid negative konsekvenser.

– Det vil lage større utfordringer for Torp enn vi setter pris på. Vi har merket en trafikal nedgang som konsekvens av det, og vi har sett at Rygge har måttet legge inn årene, sier Skansen til NRK.

Gisle Skansen

FLYPLASSJEFEN: – Det er klart at en videre økning av passasjeravgiften vil være negativt for oss, sier Gisle Skansen.

Foto: Ola Walberg / NRK

– Feil sammenlikning

I en sms til NRK skriver Bjørn Kjos at han mener at Torp kan være i fare for å legges ned dersom myndighetene øker flyskattene som forårsaket at Rygge forsvant.

Jeg tror at hvis flyskattene økes igjen, så trekker de fleste seg ut av Torp. Volumet faller. Da er det ikke lønnsomt å drive der lenger. Marginene, som i dag er små, blir negative. Da blir Torp i beste fall en liten småflyplass.

NHH-professor og ekspert på luftfartsøkonomi, Frode Steen, synes imidlertid det blir galt å sammenlikne de to flyplassene.

– Rygge var helt avhengig av ett selskap, Ryan Air, som trakk seg ut minst like mye på grunn av at det ikke lenger var lønnsomt for dem å ha base i Norge, fordi de måtte betale norske avgifter for de ansatte, påstår han.

– I tillegg er det viktig å forstå at Torp har en helt annen setting. De har mer bredde i trafikken. De har KLM, Widerøe, Wizz Air, Ryan Air og Norwegian, fortsetter Steen.

På den andre siden synes han Bjørn Kjos har et viktig poeng.

– Denne avgiften treffer mest de som har lavest prisbilletter, fordi de har mindre avanser. Det betyr at det påvirker deres etterspørsel mer. I så måte vil jeg si at det er veldig uklokt å øke flyavgiftene videre nå.

Ikke bekymret

Gisle Skansen opplyser at de har hatt en økning i utenlandstrafikken som en konsekvens av at Rygge ble nedlagt. De har også opplevd en markant nedgang i innenlandstrafikken, noe han tror skyldes en kombinasjon av innføringen i passasjeravgiften og nedkjølingen i norsk økonomi.

– Det er litt for tidlig å si nøyaktig hva den ene årsaken til det andre er, men vi som flyplass er avhengig av at flyselskapene har lønnsomme ruter. Legger man på avgifter, vil rutene i seg selv bli mindre lønnsomme. Da vil vi som henger på utsiden av Avinor-systemet, ha en dårligere overlevelsesevne.

– Er du bekymret for Torps fremtid?

– Nei, jeg er faktisk ikke det. Jeg har tidvis vært det. Jeg håper myndighetene vil gi oss tilstrekkelig armslag for å kunne leve videre, men da tenker jeg mer på flysikringskostnader og taxfree. Jeg håper og tror at politikerne våkner opp og ser at de ikke er tjent med at en lufthavn til går nedenom. Jeg er heller ikke bekymret for det.

Nestleder og finanspolitisk talsmann i Venstre, Terje Breivik, sier til Nettavisen at Venstre enn så lenge ikke ønsker å gjøre noen endringer i flypassasjeravgiften.

– Vi vil lytte til bransjen før vi eventuelt gjør endringer i politikken vår med tanke på avgifter, sier han.