– Når du bestiller i en nettbutikk som tilbyr gratis transport, bør det ringe en bjelle eller to, mener nestleder i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark, Rune Eriksen.
– Ingen jobber gratis. Det er noen dette går utover, sier Eriksen.
Han tror det er en sammenheng mellom de mange utenlandske vogntogene som kjører på norske veier uten nødvendig utstyr, og økt netthandel med lave eller ingen fraktkostnader.
Eriksen sier produsenter presser transportører til fri eller billig frakt. Han mener resultatet ofte er dårlig vedlikeholdte vogntog og dårlig lønn for sjåførene.
– Ofte kjører sjåførene uten kjetting og med sommerdekk. Sjåførene er ikke selv skyld i dette. De gjør det for å få mat på bordet, sier Eriksen.
Rune Eriksen, nestleder i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark
Foto: TransportarbeiderforbundetMener forbrukerne har et ansvar
Eriksen syns forbrukerne bør bli mer bevisste på hva fri frakt kan innebære.
– Men er det noen garantier for at du får trailere som er skodd riktig dersom du betaler for frakt?
– Nei, det er aldri noen garanti. Der kommer kontrollmyndighetene inn. Men det vil ligge bedre til rette for at de som sender denne transporten har ordentlig utstyr og ordna forhold for sjåførene, mener Eriksen.
NHO: – Kan ikke trekke slike konklusjoner
Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, er ikke enig med Transportarbeiderforbundet.
Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel
Foto: Peder Bergholt / NRK– Jeg mener at man ikke kan trekke noen slike konklusjoner som forbundet her gjør. For det er klart at de som transporterer varer, enten det er trailere eller tog eller fly, blir jo betalt, sier Kaltenborn.
Hun mener det er bedriften som bestiller transporten som sitter med ansvaret for å bruke en transportør som driver seriøst. Hun vil ikke legge ansvaret på forbrukeren.
– Når det gjelder hva man kan lese ut av et tilbud om «fri frakt» eller «gratis hjemfrakt», så betyr det bare at kostnaden for transport allerede er bakt inn i prisen på varen, sier Kaltenborn.