Hopp til innhold

– De tror de opphever fysikkens lover

Salget av firehjulstrekkere øker og mange kjøper den fordi de vil ha en tryggere vinterbil. Men er den egentlig det?

Arild Karlsen i Falck Bilbjørn Redning

IKKE OVERRASKET: Arild Karlsen Falck Bilbjørn redning er ikke overrasket over at firehjulstrekkeren ofte er den bilen han må trekke opp først når det første snøfallet kommer.

Foto: Tanita Wassås Kveinå / NRK

– Den første bilen jeg berga da snøfallet kom var en firehjulstrekker, sier Arild Karlsen i Falck Bilbjørn Redning. Han er ikke overrasket.

Flere bilbergere mener folk overvurderer firehjulstrekkerens kjøreegenskaper, og derfor havner oftere i grøfta.

Kjører av veien

– De tror at de på en måte opphever fysikkens lover og at de bare kan kjøre fordi de holder seg på veien, sier Karlsen og legger til:

– Men sannheten er at når de først kjører av veien, så kjører de skikkelig av veien.

Jan Ivar Engebretsen i NAF har samme oppfatning.

– Vi får en økning på vinterstid når det gjelder større biler, så her har vi vel en indikasjon på at vi kanskje stoler for mye på førerstøttesystemene som finnes i bilene og glemmer hvor stor vekt bilen har, sier han.

– Falsk trygghet

Engebretsen oppfordrer først og fremst bilister til å avpasse farten, i tillegg til å sette seg godt inn i hjelpemidlene nyere biler er utstyrt med.

– Det kan gi en falsk trygghet. Et sted går grensa og da tar naturkreftene over og man overvinner ikke naturkreftene uansett hvilke førerstøttesystemer man har.

Verken bilbergere eller forsikringsselskaper NRK har snakket med har statistikk som kan bekrefte at firehjulstrekkere faktisk er oftere i grøfta. Det samme gjelder Transportøkonomisk institutt. Det er flere faktorer som må regnes med i denne sammenhengen.

Flere firehjulstrekkere på norske veier

– Vi registrerer at flere velger firehjulstrekker når de skal kjøpe ny bil, og da er det vel også naturlig at flere slike biler trenger hjelp langs veien. Vi vet at sikkerhetsutstyr er med på å avverge mange ulykker, men det er nok heller ingen tvil om at mange overvurderer både sin egen og bilens ferdigheter når de er ute og kjører, sier Arne Voll, informasjonssjef i Gjensidige.

Han påpeker at en bil med firehjulsdrift gir veldig god fremkommelighet på vanskelig føre, men er vanskelig å stoppe når man først har fått opp farten.

– Da er det ikke alltid at firehjulsdriften hjelper deg noe særlig og derfor er det spesielt viktig å tilpasse farten til forholdene.