Hopp til innhold

– Begge parter var rimelig misfornøyde

Men lederen for meklingen på arbeidsgiversiden er svært glad for at det ikke ble streik, og at partene kom til enighet i bussforhandlingene.

Skyss i Bergen

Det var fare for at mange busser ville stå stille fra i morges, og over 3000 bussjåfører var klare for å bli tatt ut til streik. Men litt før klokken 7 ble det klart at partene hadde kommet frem til en løsning.

Foto: Tale Hauso / NRK

Det blir ingen busstreik, etter at Norsk Transportarbeiderforbund mandag morgen kom fram til en meklingsløsning med NHO Transport og Spekter om Bussbransjeavtalen og konsernoverenskomsten.

Hele 3400 bussjåfører var klare for å gå ut i streik, men klokken 6.54 kom det melding om at streiken var avblåst.

Les også:

– Rimelig misfornøyde

I Telemark er det sjåførene i Drangedal bilruter som ville blitt tatt ut til streik.

Direktør i Drangedal bilruter, og leder i forhandlingsutvalget for NHO transport på arbeidsgiversida, Bernt Dahle, oppsummerer resultatet slik:

– Vi har kommet fram til et resultat som begge parter er rimelig misfornøyde med, og det er vel sånn det skal være i denne type forhandlinger, sier Dahle til NRK.

– Men vi er svært glade for at man unngikk transport eller streik, legger han til.

Økonomien var vanskeligst

Bernt Dahle og Merethe Andersen

Bernt Dahle ledet forhandlingene på arbeidsgiversendingen. Han sier at økonomien var det vanskeligste aspektet å få på plass, og at partene er rimelige misfornøyde med utfallet av forhandlingene.

Foto: Per Simon Mustvedt / NRK

Lederen for arbeidstakerne i forhandlingene, forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), skriver i en pressemelding at meklingen var krevende.

– Det var ei utfordrende mekling, men vi kom fram til et resultat som vår forhandlingsdelegasjon kan anbefale overfor våre medlemmer.

Bernt Dahle er på sin side ikke i tvil om hvilket felt som har vært mest krevende.

– Økonomi har nok vært det vanskeligste resultatet å få på plass. Og vi har brukt mye tid på å finne en økonomi som kunne passe begge parter.

Resultatet av meklingen er at det gis et timetillegg på fire kroner fra 1. april, og to ekstra kroner fra 1. oktober. I tillegg blir det en krones tillegg for dem med fagbrev, og et reguleringstillegg fra 1. april 2015 på to kroner som alle får, og som kommer i tillegg til de sentrale tilleggene i mellomoppgjøret.

Fra optimist til pessimist

Men selv om forhandlingsleder på arbeidsgiversiden Bernt Dahle sier at begge partene var litt misfornøyde med utfallet, er det også noen er tilfreds.

– Seks kroner totalt utgjør jo litt, sier Kari Folkvord, tillitsvalgt for sjåførene i Nettbuss Sør, avdeling Rabben i Grenland.

Bernt Dahle sier at det på ingen måte var en selvfølge at forhandlingene ville føre frem, og at man ville unngå streik.

– Det er du aldri sikker på. Og det er tider på tampen hvor det er rimelig kritisk, man gikk fra optimist til pessimist.

Han tror at sjåførene vil bli tilfreds når man ser det i et større perspektiv.

– Jeg tror våre bussjåfører er fornøyd med det tidligere lønnsnivået, og at de føler de får et vesentlig løft.