Hopp til innhold

– Båtene er potensielle brannbomber

Båtekspert ber eiere av båter med innebygd bensinmotor fra 70- og 80-tallet gå nøye gjennom drivstoffsystemet.

Båten som brant i Vallø båthavn

ALVORLIG BRANN: Tre personer er alvorlig skadet etter en eksplosjon i en Draco daycruiser ved Vallø båthavn.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Jeg har selv hatt en skummel opplevelse med en slik båt, sier Ingvar Johnsen.

Han har bakgrunn som båtbygger, og etablerte Båtmagasinet, som i dag er Norges største båtblad. I tillegg har han jobbet som kommunikasjonssjef i Redningsselskapet.

– Båten stoppet, og jeg fikk ikke startet den igjen. Da jeg åpnet motorrommet var bunnen full av bensin. Det var bare flaks at det ikke smalt, sier Johnsen.

I starten av august eksploderte en eldre båt av typen Draco daycruiser ved Vallø båthavn i Tønsberg. Tre personer er alvorlig skadet, og blir behandlet på Haukeland universitetssykehus.

– Stor belastning på motor

Brannårsaken er foreløpig ikke kjent, men ifølge brannvesenet startet brannen trolig i motorrommet. Johnsen ber båteiere være ekstra oppmerksomme på lignende eldre båter med innebygd bensinmotor.

Ingvar Johnsen

ADVARER: Båtekspert Ingvar Johnsen advarer mot å bruke gamle motorbåter med innebygd bensinmotor uten å være nøye med å overhale drivstoffsystemet.

Foto: Ellinor Johnsen

– Fortsatt er mange motorbåter fra 70- og 80-tallet på sjøen. Disse båtene er hurtiggående, og det dunker og slår hvis det er litt sjø. Det er en evig belastning på all mekanikk om bord, sier Johnsen.

Han ber eiere av gamle bensinbåter om å være ekstremt nøye med vedlikehold av drivstoffsystemet.

– Hvis du ikke har god mekanisk innsikt selv må du enten lære deg det eller gå til et verksted. Få en mekaniker til å gå over båten en gang annethvert år. Sjekk at alle slangeklemmer, tilkoblinger og påfyllingsslanger ikke har morknet, er ødelagt eller lekker på noen måte.

Johnsen presiserer at også nyere båter bør sjekkes jevnlig, men at risikoen er større ved eldre motorer.

Mange branner de siste årene

Antall branner i fritidsbåter har vært høyt de siste årene, og fjoråret var blant de aller verste. I starten av juli i år hadde Redningsselskapet allerede rykket ut til 44 båtbranner. Hovedredningssentralen i Sør-Norge oppfordret tidligere i år båtførere til å skaffe seg mer kunnskap om hva som faktisk kreves for å vedlikeholde båten sin.

Båten som eksploderte i Tønsberg var en eldre motorbåt av merket Draco, som produserte båter i Flekkefjord fram til 1992. Etter dette har Windy Boats overtatt rettighetene til Draco-merkenavnet.

Knut Heiberg-Andersen i Windy Scandinavia sier det er viktig å vedlikeholde eldre motorbåter.

– Vedlikehold av bensintilførsler, slanger, filtre, og sist, men ikke minst: påse at tanken ikke har fått lekkasjer som følge av store påkjenninger gjennom et langt liv. Dette er viktig for å redusere risiko ved brann.

– Dette gjelder selvsagt ikke bare Draco, men alle båtmerker – fra alle årsklasser, sier Heiberg-Andersen.