76 prosent råkjører i splitter ny tunnel – versting målt til 204 kilometer i timen

Det er under en måned siden åpningen av Mælefjelltunnelen. Den nye strekningen til 2,1 milliarder frister mange til å tråkke ekstra hardt på gassen.

Mælefjelltunnelen

FORT GJORT: Mange råkjører gjennom den nye tunnelen.

Foto: Tor Arvid A. Gundersen / Statens Vegvesen

Det var i desember den litt over ni kilometer lange tunnelen på E134 mellom Hjartdal og Seljord endelig åpnet.

Den forkorter reisetida mellom Haugesund og Drammen med et drøyt kvarter, men for mange bilførere er dette tydeligvis ikke nok.

En solid andel av bilistene gir nemlig blanke i fartsgrensa på 80 kilometer i timen. Det viser foreløpige tall avisa Varden har fått av Statens vegvesen.

Mælefjelltunnelen

Tunnelen åpnet i midten av desember i fjor, og har blitt en populær strekning for råkjørere.

Foto: Anne Lognvik

Torsdag kveld ble en bil målt til en hastighet på 204 kilometer i timen. Føreren ble senere etterlyst.

Vedkommende er ikke alene om å ha tråkket gassen helt i bånn. Flere biler er målt til hastigheter over 180 kilometer i timen.

Politiet forteller også om hasardiøs kappkjøring.

– Bekymret

Ordfører i Seljord, Beate Marie Dahl Eide, er bekymret over utviklingen.

Beate Marie Dahl Eide ny ordførar i Seljord

Ordfører i Seljord, Beate Marie Dahl Eide.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Det er målt veldig høye hastigheter. Jeg er livredd for at dette skal ende med dødsulykker, sier hun til NRK.

Formannskapet i kommune ber nå Samferdselsdepartementet om å få på plass automatisk trafikkontroll med gjennomsnittsmåling.

– Vi kan ikke ha det slik, konstaterer ordføreren.

Frykter alvorlige konsekvenser

Politiet deler ordførerens bekymring.

De har gjennomført flere laserkontroller den siste tiden, og mange har fått forelegg. Likevel er det svært mange som gir blanke i skiltene.

Helge Folserås

Stasjonssjef for politiet i Øst-Telemark, Helge Folserås

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

I ett tilfelle skal kappkjøring i over 180 kilometer i timen ha blitt registrert gjennom tunnelen.

– Det er selvsagt livsfarlig å kjøre så fort. I en tunnel er det enda verre. Dette kan få store konsekvenser, sier stasjonssjef for politiet i Øst-Telemark, Helge Folserås.

Han understreker at politiet kommer til å være massivt til stede i tiden fremover, og håper dette kan ha en effekt.

Følger med

Seksjonsleder Eivind Gurholt i Statens vegvesen bekrefter tallene, og opplyser at de vil følge nøye med på utviklingen.

– Vi må ha et våkent blikk på dette, og er glade for at politiet gjennomfører hyppige kontroller, sier han til NRK.

Eivind Gurholt

Seksjonsleder Eivind Gurholt i Statens vegvesen

Foto: Sigmund Bolme / NRK

Selv vil de sørge for å videreformidle målingene til riktig sted.

– Vi registrerer at det er et ønske om automatisk trafikkontroll, men dette er ikke noe som skjer over natta. Det er Vegdirektoratet som avgjør om dette skal innføres, sier han.

Stiller spørsmål til samferdselsministeren

Lene Vågslid, stortingsrepresentant for Telemark Arbeiderparti og leder av Stortingets Justiskomitè, vil følge saken. Mandag sendte hun følgende spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale.

«Vil statsråden ta initiativ til at det blir etablert ATK ( Automatisk trafikkontroll) i den nye Mælefjelltunellen langs E-134?».

Ordfører Dahl Eide er ikke overrasket over råkjøringen. Allerede før åpning var det tilfeller av bilister som tok seg ulovlig inn i tunnelen for å teste hestekrefter.

Hun håper nå at samferdselsdepartementet kommer på banen.

– Bilførere som kjører i 200 kilometer i timen gjennom en tunnel, har ingenting på veien å gjøre. Dette må vi gjøre noe med.