Hopp til innhold

- Det bør være alternativer

De som ønsker seg en Vestfjordforbindelse lar seg ikke stoppe av politikernes ønske om en nord-sørløsning.

Vestfjordforbindelsen

Slik ser aksjonsgruppe 'Øyfolk som ønsker fastlandsforbindelse over Vestfjorden' seg en ny fastlandsforbindelse.

Foto: Kathrine Krømke / NRK

Senioringeniør og forkjemper for Vestfjordforbindelsen gjennom mange år, Sten Hernes mener det blir feil å kaste alle andre alternativer, før det er gjort undersøkelser som viser at en nord-sørforbindelse mellom Kaldnes og Korten er gjennomførbar.

– Jeg mener at en ikke kan bestemme seg for et alternativ og forkaste andre før en har gjort grundige undersøkelser. Og det er ikke gjort, sier Hernes.

Selv mener han Vestfjordforbindelsen vil være den beste regionale løsningen, mens en nord-sørløsning blir en type byløsning. Uansett mener Hernes det er viktig å ha andre alternativer å falle tilbake på dersom det viser seg at en nord-sørløsning det blir for kostbar, eller at grunnen i Tønsbergfjorden ikke er egnet for utbygging.

Les også: Få vil bruke Vestfjord-tunnel
Les også: Vil ha Vestfjordforbindelse

Forstår uenigheten

Morten Ask

Prosjektleder i Statens vegvesen, Morten Ask.

Foto: NRK

Prosjektleder i Statens vegvesen, Morten Ask har ingen problemer med å se at noen har stor nytte av Vestfjordforbindelsen. Da er det lett å sette spørsmålstegn ved det Statens vegvesen har kommet frem til i sin KVU.

Likevel mener han at om ikke løsningen med forbindelse mellom Kaldnes og Korten er en innertier så er dette en god løsning, som er tatt på et godt nok beslutningsgrunnlag.

– Det viktigste er å ta unna og redusere sårbarheten dersom Kanalbrua skulle bli ødelagt. I tillegg er vi opptatt av at veksten i trafikken i årene fremover blir tatt på mer miljøvennlige måter, og da må vi tilrettelegge for buss og sykkel, sier Ask.

Flest biler inn til Tønsberg

I dag er det ca. 8000 reiser totalt tur-retur hver dag mellom Stokke og Sandefjord, og Nøtterøy og Tjøme. I tillegg er det en del tusen biler som kjører nordover på E18, og som trolig ville brukt den nye forbindelsen. Mens det er 62 000 reiser daglig mellom Tjøme/Nøtterøy og Tønsberg.

– Det viser ganske klart at de fleste skal inn til Tønsberg, sier Ask.

Hernes ser argumentasjonen, men mener likevel at det er viktig med en forbindelse andre veien.

– Det vil kunne lette en stor del av trafikken, fordi mange da velger å kjøre den andre veien når de skal ut på E18. I tillegg savner jeg en plan for hvordan trafikken som kommer fra Nøtterøy og Tjøme skal komme seg videre. For det planlegges ikke utbygging mot Jarlsberg eller på Semslinna, sier Hernes.

Trolig ikke så dyrt

En tunnel over til Vestfjordforbindelsen vil nok koste et sted mellom 1 og 1,5 milliarder kroner mener Hernes.

– Jeg har selv vært med å bygge mange tunneler, noe jeg mener ville være den beste løsningen dersom en skal bygge over til Stokke, sier Hernes.

Terje Olsen

Leder i aksjonsgruppa 'Øyfolk som ønsker fastlandsforbindelse over Vestfjorden', Terje Olsen

Foto: Kathrine Krømke / NRK

Leder for aksjonsgruppa "Øyfolk som ønsker fastlandsforbindelse over Vestfjorden", Terje Olsen stiller seg bak Hernes beregninger av pris.

Han har sammen med flere utarbeidet et forslag som skal sendes til Samferdselsdepartementet før høringsfristen går ut 1. mai. Forslaget innebærer en ny Vestfjordforbindelse, men også med trafikkløsninger for Tønsbergregionen.

– Vi skal blant annet ha kollisjonsvern for, og oppgradere Kanalbrua. I tillegg skal vi lage en prefabrikkert reservebro, som er lagret i Tønsberg og som på kort tid kan erstatte den som er der i dag, sier Olsen.

2,2 milliarder

Ifølge de beregningene Olsen og Hernes sitter på skal en Vestfjordforbindelse, også da med flere oppgraderinger i Tønsberg, komme til å koste 2,2 milliarder kroner, noe som er betydelig mye mindre enn det en nord-sørløsning vil koste.

– I den prisen ligger også en helhetlig løsning for hele Tønsbergregionen, sier Olsen.

Olsen hevder en Vestfjordforbindelse vil ha flere positive sider. Blant annet vil den skåne naturen, miljøet, fornminner og bebyggelse. I tillegg vil veinettet i Tønsberg få tilbake kapasiteten, noe som Olsen mener fører til at Semslinna som i dag er et problemområdet ikke bør utbedres før om 30 år.

– Det er opptil befolkningen i Stokke hvor de ønsker at forbindelsen skal gå. Vi ønsker at de skal bestemme det, sier Olsen.

Regulere trafikken

For å være sikker på at folk kjører den veien som er mest fornuftig ønsker Olsen at så fort en ny Vestfjordforbindelse eventuelt er på plass så skal Statens vegvesen inn å regulere trafikken.

– I tillegg skal vi se til andre byer som er gode på alternativ transport, og sørge for at det blir naturlig for befolkningen som bort på Nøtterøy og bare skal inn til Tønsberg sentrum å ta sykkelen eller bussen, sier Olsen.

Det er jobbet for en vestfjordforbindelse i over 10 år, hva får deg til å tro at dere skal bli hørt nå?

– Fordi vi har laget en pilot som har med seg alle perspektivene, og gir en god løsning for hele regionen. I tillegg er det lett å se at dette er den rimeligste løsningen, avslutter Olsen.