Marit Strømøy fotografert ved Sandefjordsfjorden (NRK utsnitt)
Foto: John-André Samuelsen / NRK

Marit (39) gruser gutta i deres egen lekegrind

Formel 1-fører Marit Strømøy har en ambisjon om å vinne VM i Formel 1 sammenlagt, og hun er på god vei. Rett før jul suste hun rett inn i sportshistorien.

Som første kvinne i verden vant Marit Strømøy et Formel 1-race. Verdensmesterskapet i Formel 1 på vann har blitt arrangert i 32 år. Det at en kvinne for første gang vinner et VM-race, var noe som ble lagt merke til verden over.

Mange i miljøet har i årevis sagt at det ikke var mulig for en kvinne å gå helt til topps. En fredag i midten av desember ble de satt på plass.

Les også: – Kvinner kan ikke vinne formel 1-løp

Marit Størmøy med pokalen i hånda, her fotografert i sitt eget verksted i Sandefjord

POKAL: Marit Strømøy med pokalen i hånda, her fotografert i sitt eget verksted i Sandefjord.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Pappajente som kjørte båt før skolealder

Marit Strømøy (39) fra Sandefjord lærte å kjørte båt før hun begynte på skolen. Faren, Leif Strømøy, eide et båtverksted i Sandefjord. Han konkurrerte også i båtrace og var kjent for å være omtrent «klin gær´n» på vannet. Leif konkurrerte i ulike klasser fra 1965 til 1990.

Av ham lærte Marit å lese vannet og kjenne igjen båtens bevegelser i sjøen. Marit fikk sin første raceopplevelse som 12-åring. Hun var egentlig for ung til å kunne delta, men pappa Leif snakket med arrangørene under et båtrace i Tvedestrand og Marit fikk lov til å prøve seg. Hun stakk av gårde med en 3. plass.

Hverken far eller datter turte å fortelle noe til moren. Hun fikk først vite det da lokalavisa snappet opp nyheten om den fartsglade unge jenta som kom på 3. plass i sitt første løp.

Løvinne blant løver

Siden tenårene har Marit konkurrert mot gutta. Etter hvert begynte hun også å slå dem på banen.

Båtrace er en av få idretter der menn og kvinner konkurrerer i samme klasse under like vilkår. På midten av 90-tallet vant Marit Europamesterskapet i klassen 550 tre ganger, hun startet altså relativt tidlig med å gruse gutta.

–Jeg har arvet "aldri gi seg genet" etter både mamma og pappa

Marit Strømøy

I 2007 begynte hun å konkurrere i den gjeveste og tøffeste klassen, båtsportens Formel-1. Hun er i dag eneste kvinne i verden som konkurrerer i klassen. Målet er krystallklart, hun skal bli verdensmester sammenlagt.

Marit Strømøy, eneste kvinne blant gutta

JOBB NR. 2: Marit Strømøy synger og opptrer for å betale regningene.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Synger for å leve – lever for Formel 1

Det er liten tvil om at Formel 1 er en kostbar sport. Mange kaller det er sport for rikinger, og det muligens med god grunn. Lag som team Victory og team Abu Dhabi bruker mellom 20 og 30 millioner kroner på en racesesong.

Marit og hennes team hadde i 2015 sesongen et budsjett på to millioner kroner. Totalbudsjettet til Marit er om lag det samme som team Abu Dhabi bruker på klær til førerne i løpet av en sesong. Pengene må hun skaffe selv. Det er ikke noe økonomisk støtte å hente fra norske forbund. Det være seg motorsportforbundet eller idrettsforbundet.

Med selve Formel 1-satsingen går hun omtrent i null når en regner inn sponsorinntekter. Det hun lever av, det som betaler regningene, er sangen. Marit Strømøy synger bokstavelig talt for å leve.

Tre dager etter den historiske seieren i Sharjah, sto Marit på scenen og underholdt de ansatte på Gildes slakteri under julelunsjen.

–Det er sangen og musikken som betaler husleia og gir meg noe å leve av

Martit Strømøy

Det er raske sceneskift fra glamour og champagne på den arabiske halvøya til trange garderober og små scener hjemme i Vestfold. Marit Strømøy har også deltatt to ganger i Melodi Grand Prix og spilt inn plate med blant andre Rein Alexander. Hun elsker å stå på scenen, men det er båtsporten hun lever for.

Det historiske øyeblikket

Sharjah torsdag 17. desember 2015. Det er en varm morgen i det arabiske emiratet. Dette er dagen det kjøres tre kvalifiseringsomganger før den store finalen fredag. Resultatet av kvalifiseringen er helt avgjørende for hvilket startspor en får i finalen.

Marit vet hun må være blant de seks beste i kvalifiseringen for at hun skal ha den minste mulighet til å vinne finaleløpet dagen etter. Motoren hun velger under kvalifiseringen er også motoren hun må kjøre med i finalen, det er ikke lov å bytte motor.

Marit er usikker og nervøs. Hun har snakket med mekanikeren, hun har sett på datautskriftene fra motortestene. Hun vet at råden i motoren begynner å bli en tanke sliten. Marit er nesten blakk, dette er siste race for sesongen og kassa er så å si tom. Å bytte råde pluss lagre koster nesten 50 000 kroner. Skal hun satse alt, bytte råde, gamble på at det utgjør den lille forskjellen? Eller skal hun spare pengene? Sannsynligvis holder den gamle råden ett løp til.

Marit går «all in», som det kalles. Hun gir beskjed om at råden skal byttes, og hun håndplukker akkurat den propellen hun selv mener vil gi mest spark i vannet. Marit kriger seg inn til en 4. plass i kvalifiseringsrundene. Dagen etter, i finalen, bruker hun noen få runder på å klatre helt opp til førsteplass. Denne holder hun på i 40 runder helt frem til mål. Resten er historie.

Se høydepunktene fra det historiske løpet her:

Med tillatelse fra F1H2O og Q4 media, ved Nigel Quilter.

– Som om en kvinne fra Saudi-Arabia skulle vinne VM-gull i langrenn

Det var den umiddelbare kommentaren fra generalsekretær Roy N. Wetterstad i Norges Motorsportforbund etter seieren.

– Det er svært fortjent for en stor idrettsutøver og en flott representant for norsk idrett som har jobbet hardt og seriøst gjennom mange år.

– F1 er båtsportens ypperste prestisjeklasse hvor det krever svært mye å jobbe seg opp og etablere seg i toppen. Norges Motorsportforbund gratulerer Marit med en historisk seier, uttalte Wetterstad.

– Dette er det største som har hendt i norsk båtsport, sa Frode Sundsdal.

Han er selv fortsatt aktiv, og tidligere mangeårig leder i båtsporten. Sundsdal sa at han gråt da seieren var et faktum.

Marit Strømøy snakker om å satse alt. Hun ble historisk da hun som første kvinne i verden vant et Formel-1 race.

SE VIDEO: Marit snakker om å satse alt for å vinne

Fordommer i en sport som oser av testosteron

– Du er eneste kvinne i denne sporten, slik har det vært i mange år, ser du på deg selv som en feminist?

– For meg er ikke dette kvinnekamp. Jeg er ingen feminist som skal vise verden at kvinner kan. At jeg gjør det på veien mot det som er målet mitt nemlig å vinne, det er jo kjempehyggelig, men det er ikke kvinnekamp som er målsettingen min og det har det aldri vært. Hadde det vært målsettingen så ville jeg kanskje vært fornøyd med å være maskoten som jeg var for mange år siden. Men jeg vil jo vinne, kampen for å bli best er mye viktigere for meg enn å stå som en feminist og drive kvinnekamp.

Du nevner at du ble sett på som maskoten for mange år siden, har du møtt fordommer og diskriminering?

– De første årene ble jeg nok sett på som en litt morsom maskot. Søreuropeere og noen arabere syntes det var artig med ei lita jente som en slags maskot i sporten. Men ingen trodde jeg kunne klare å gjøre det noe særlig bra. Det var ganske åpenbart. Det ble jo også kommentert ganske ofte.

Kommentert, på hvilken måte?

– Nei, det små kommentarer hele veien egentlig. Og så kan en jo velge om en vil ta seg veldig nær av dem eller bare overhøre det. Jeg har jo på mine «eldre» dager valgt å være veldig selektiv på hva jeg tar til meg av slike kommentarer.

Men, små kommentarer sier du, har du eksempler?

– Ja, det har jo vært en del av typen: Selv du var rask i dag. Eller typiske kommentarer som: Båten er så lett å kjøre at selv du kan kjøre den, selv en dame kan kjøre den. Skjønner du?

– En kan velge å ta det veldig bokstavelig og bli kjempefornærmet, eller ... alt sånt gjør meg egentlig bare kjempemotivert. Det får meg bare til å tenke, bare vent, bare vent, så skal dere få se.

–Jeg er blitt ganske selektiv med hvilke type kommentarer jeg lar gå inn på meg

Marit Strømøy
Marit foran sin ombygde to-seters Formel-2 båt som kun brukes til oppvisning
Foto: John-André Samuelsen / NRK

Har ikke kjent frykt på mange år

Formel 1-båter gjør unna 0–100 km/t i løpet av 2.5 sekunder. Det er raskere enn Formel 1- biler. Topphastigheten på langsidene er opp mot 230 km/t. Båtene kan svinge 45 grader i løpet av sekunder. Presset i kabinen under de raskeste svingene tilsvarer mellom 7 og 8 G. I tillegg skaper 25 båter på vannet, i samme bane der alle forsøker å avansere fremover i feltet, et kaos av bølger og dårlig sikt.

Likevel hevder Strømøy at hun ikke har kjent frykt på mange år.

Når du raser av gårde i 220 km/t og har omtrent null sikt, føler du ikke frykt?

– Frykt er ikke tema. Jeg har ikke noe frykt når jeg kjører. Tidligere så kunne jeg få litt «rush» og kjenne sug akkurat i det øyeblikket når båten er i ferd med å ta av, altså fly ut av vannet og tippe rundt, men også det rushet har gitt seg.

Men, må du liksom skru av noe i hodet? For du må jo være litt gær´n for å bare kjøre på?

– Jeg tror det jeg har blitt flinkere til de siste åra. Det kan ha med all fysisk trening å gjøre. Det jeg nok har blitt flinkere til under race er at jeg skrur av alt annet i hodet, skjønner du? Jeg legger alt annet til side. For eksempel, tanker som, har jeg husket å skru av kokeplata hjemme, helt hverdagslige ting. Eller mer alvorlige tanker som at nå er alle sponsorpengene brukt opp og går det til helvete i dag, så går virkelig alt til helvete.

– Det siste gjelder jo meg ganske ofte (latter). Men, slike ting har jeg blitt mye flinkere til å skru av og kun tenke på racet, det ene øyeblikket, vannet og arbeidsoppgavene.

Akkurat det med den indre dialogen er kjempeviktig, det å greie å fokusere. Der føler jeg at den harde fysiske treninga de siste årene har hjulpet meg mye.

Giftet seg med «båtdoktoren» til konkurrenten

Båten som Marit kjører er konstruert og støpt av ektemannen, Andrea Colombo. De giftet seg i 2012. Andrea var fast «båtdoktor» for den argeste konkurrenten team Abu Dhabi i mange år. Før denne sesongen meldte han overgang og ble en del av teamet til Marit.

Bak en vellykket mann står det ofte en sterk kvinne. Hvis vi snur dette på hodet for din del, hvor mye av den historiske seieren bør du dele med Andrea?

– Han skal ha mye av æren. Først og fremst så har han gjort noe geniale grep med båten. Vi kjører jo fortsatt med den båten som Andrea støpte for meg i 2011. Mange av de andre lagene har jo kliss nye båter og ofte flere båter som de tester ut. Andrea har gjort noen modifiseringer og bygd om deler av skroget.

– Noe var nøye kalkulert, mens andre ting er ideer som Andrea hadde i hodet og som han hadde lyst til å teste ut. De ombyggingene han har gjort med båten gjør at vår båt er minst like rask som de dyreste nye båtene.

Marit Strømøy 3

QUATAR: Marit i båten som ektemannen Andrea har konstruert, her fra et Formel-1 race i Qatar.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– I 2016 skal jeg kjempe om VM-tittelen sammenlagt

Denne sesongen sanket Marit Strømøy 38 poeng i Formel-1 sirkuset, hun endte på 4. plass sammenlagt og ble altså historisk da hun som første kvinne vant et Formel-1 race. Dagslyset er i ferd med å forsvinne ute, jeg pakker sakene og gjør meg klar til å forlate båtverkstedet i Sandefjord. På tampen slenger jeg ut et spørsmål til.

Når er det du blir verdensmester da, sammenlagt?

–Vi prøver oss fra neste år, vi gjør det, vi prøver i 2016. Det er skummelt å si det der høyt, men målsettingen i år var å bli nummer fem sammenlagt og klare en pallplass. Vi greide en seier og ble nummer fire i sammendraget. Jeg tror det er mulig, vi har bevist at det er mulig. Nå må vi bare jobbe veldig systematisk og teste alt som må testes. Men det er mulig å vinne sammenlagt og i 2016 sesongen så går vi får gull. Sånn er det bare, avslutter Strømøy.

Siste finpuss

Jeg pakker sammen kamera, blitser og notisblokk. Dagslyset er borte, noen snøfnugg drysser ned over marinaen i Sandefjord. Marit løper med sine 158 cm av gårde for å rekke en spillejobb. Andrea blir igjen i verkstedet, radioen skrus på, et båtskrog trilles frem igjen. Lukten av kjemikalier brer seg i verkstedet, en pussemaskin startes. Så er han i sonen, et skrog skal få siste finpuss, kanskje blir det en vinnerbåt for noen andre?

10 ting om Marit på 1 minutt

Påstand

Svar

Fisk eller kjøtt?

Kjøtt

Vin eller øl?

Vin

Hund eller katt?

Katt

Storbyferie eller Thailand?

Thailand

Fallskjerm eller dykking?

Dykking

Kosebukse eller kjole?

Kosebukse

Joggesko eller høye hæler?

Høye hæler

TV-kveld hjemme eller party?

TV-kveld hjemme

Treningsstudio eller løpe ute?

Treningsstudi

Bil eller båt?

Båt