I fylkesutvalget i dag ble vikingsatsingen i Vestfold diskutert. Det er ikke første gang, men nå er det altså krefter som vil at man skal revitalisere satsingen.
– Det er dessverre blitt for mye prat, og for slapp praksis, mener Lene Westgaard-Halle (H).
Les også:
- Hvem vil tjene penger på vikinger?
- Frykter at det går med vikingene som det gikk med julenissen
- Hvor ble det av vikingtida?
Som så mange ganger før har politikere snakket varmt og høyt om den rike vikinghistorien som preger området. Westgaard-Halle er en av pådriverne for et girskifte i satsingen i fylket.
– Siden Vestfold er et skikkelig vikingfylke har vi en helt unik mulighet å bygge på en merkevare som allerede er kjent over hele verden, sier Høyre-politikeren til NRK.no.
Nå må politikere og andre gode krefter skjerpe skytset for å hevde seg i konkurransen, mener hun.
– Er dere redde for at andre skal stjele vikinghistorien?
– Ja, de er flinke på Vestlandet og i Trøndelag. Vi skal kjenne vår besøkelsestid og sørge for å ikke havne i bakevja. Den historien vi har i Vestfold er utrolig spennende. Det som er vår fremste fordel er at vi har så tett geografisk kontakt innad i fylket.
Her er det mer spennende enn andre steder i Norge og utlandet, ifølge henne.
Les også:
«Vi er nok litt sidrompa»
I andre land er de likevel flinke til å bruke sin vikingbakgrunn i dag, mener Westgaard-Halle. Hun trekker frem Island, England og vårt skandinaviske naboland i sør.
– Til og med England har lykkes i å profilere seg, selv om dette kun var et sted hvor vikingene var på besøk. Jeg mener at vi her i Vestfold må kunne klare å markedsføre den fantastisk spennende historien vi har på en enda bedre måte enn de har andre plasser.
Ifølge høyrepolitikeren er det et stort uutnyttet potensial med viking-Vestfold som vil gi global oppmerksomhet.
– I hverdagen vår tenker nok ikke vi som bor her i fylket så mye på det, men for alle andre fra omverdenen er det nok mye å hente på en mye større satsing på vikingtid. Vi er nok litt sidrompa og trauste, sier hun.
– Har vi ikke hørt dette før?
– Jo, det har vært mye snakk rundt dette. Vi har startet på mange prosjekter, og det er gjort mye bra. For eksempel byggingen av Saga Oseberg. Det var helt fantastisk den dagen den ble sjøsatt, med det engasjementet som ble skapt rundt vikinghistorien vår, sier hun.
Fylkespolitikeren mener Vestfolds folkevalgte må tenke utenfor gamle rammer.
– Ikke bare fokusere på kulturarven, men også reiseliv og næringsliv.
Les også:
– Kan gjøre mye på ett år
Selv om Westergaard-Halle etterlyser en mer engasjerende markedsføring er hun ikke redd for det enkelte kaller «disneyfisering».
– Nei, det ligger rett og slett ikke i norsk kultur å gjøre det på den måten. Samtidig er jo dette et fenomen som er så spennende i seg selv at det ikke trenger å bli pakket inn i noe ugjenkjennelig.
– Men jeg er helt overbevist om at man kan forene det beste av to verdener. Altså litt mer kommersialisering og utadrettet virksomhet i kombinasjon med det historiske. Vi bør gi litt mer gass enn tidligere, sier hun.
– Hvor hurtig går det arbeidet dere ønsker?
– Vi vil starte med en overordnet prinsipplan. Da må vi sørge for en balansegang mellom kommersialisering og kulturarv. Så har vi tenkt oss en handlingsplan som er mye mer konkret.
– Jeg tror vi politikere har tendens til å ta oss god tid med ting. Ett år er jo egentlig ganske lenge, så vi kan få til mye spennende på den tida, sier Westgaard-Halle.