NRK Meny
Normal

Vil undersøke om lærerne setter for strenge karakterer

Revetal ungdomsskole kom dårligst ut av grunnskolekommunene i Vestfold når det gjelder grunnskolepoeng. Kommunalsjef Unni Bu, mener en årsak kan være at lærerne er for strenge når karakterene settes.

Mona Elisabeth Larsen og Unni Bu.

VIL UNDERSØKE: Rektor ved Revetal ungdomsskole, Mona Elisabeth Larsen og kommunalsjef Unni Bu ønsker å finne ut om lærerne gir for strenge karakterer til elevene.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

– Det kan være at lærerne våre er for strenge, men det kan også være at andre skoler har enklere kriterier, sier Tiril Kristine Knotten, elev ved Revetal ungdomsskole.

– Det virker litt urettferdig. De største kommunene har flere ungdomsskoler, mens Re bare har én, sier medelev Kristoffer Wergeland.

Tall fra utdanningsdirektoratet viste at Re i 2014 kom dårligst ut av grunnskolekommunene i Vestfold når det gjelder grunnskolepoeng.

Wergeland er kritisk til sammenligningen med tanke på at kommunene med flere skoler har større tallmateriale enn Re har.

Tirill Kristine Knotten og Kristoffer Wergeland.

URETTFERDIG: Tiril Kristine Knotten og Kristoffer Wergeland er kritisk til undersøkelsen som viser at Revetal ungdomsskole har dårligst resultater i Vestfold.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

Vil se på karaktersetting

Elevene er ikke alene om å være kritiske. Rådmannen i Re kommune ønsker at Revetal ungdomsskole og Høgskolen i Buskerud og Vestfold skal inngå et samarbeid med fokus på karaktersetting.

Kommunalsjef i Re, Unni Bu, ønsker samarbeidet velkommen. Hun vil ikke si noe sikkert, men mener tallene kan tyde på at lærerne ved Revetal ungdomsskole er for strenge når de setter karakterer.

– Det er viktig å ta en diskusjon på om vi setter riktige karakterer på elevene våre. Vi skal ikke bli sure for å være dårligst i klassen, men vi ønsker å løfte oss. Vi har et mål om å få grunnskolepoengene opp på 40. Vi ønsker å gjøre det på en riktig måte, sier hun.

Triste resultater

Rektor ved Revetal ungdomsskole, Mona Elisabeth Larsen, synes det er trist at deres elever i fjor gikk ut med lavere grunnskolepoeng enn medelever fra andre skoler i Vestfold da de skulle søke seg til videregående skole.

– Det kan være vi som er for strenge, men det kan også være at noen gir for snille karakterer. Det vet vi ikke, for vi har bare oss selv å sammenligne med, sier hun.

Vil heve kompetansen

Larsen er også positiv til forslaget fra rådmannen.

– Vi søker jo på de samme videregående skolene som skolene i kommunene rundt oss, så vi ønsker oss en praksis som er mer lik når det gjelder karaktersetting, sier hun.

– Det er veldig bra at vi kan få en felles skolering på tvers av kommuner og at våre lærere kan få hjelp fra dem som er gode på dette slik at vi kan heve vår kompetanse.