Etter at samferdselsministeren åpnet for privat togdrift i dag, vil det franske selskapet Connex kjøre tog i Vestfold.
Samferdselsminister Torhild Skogsholm gjorde privat togdrift mer sannsynlig etter at hun i dag åpnet for konkurranseutsetting i Norge. Persontrafikk på tog kan bli lagt ut på anbud langt tidligere enn før antatt.
Det franske kollektivtransportselskapet Connex Norge A/S kjører allerede buss i Nordfylket. Styreleder Kjetil Førsvoll er glad for de nye signalene fra regjeringen, for han har lyst å kjøre tog i Vestfold.
- Dette er godt nytt, vi har jobbet i et år for å forberede oss på dette, sier Førsvoll.
Velger buss
Toget taper flere og flere passasjerer til ekspressbussene. NSB, som har monopol på persontrafikk på tog, misslykkes i jobben med å få folk til å velge tog. Nå har samferdselsminister Torhild Skogsholm mistet tålmodigheten. I morges signaliserte hun at monopolet kan stå for fall tidligere enn før antatt.
- Det koster mye, og det ser ikke ut til å bli billigere. Vi må tenke helhetlig på hvordan vi kan få mer ut av pengene vi bruker på jernbanen, sier Skogsholm.
- Konkurranse er sunt
Connex er allerede etablert i Vestfold. Selskapet har et regionkontor i Sande, der de driver busstrafikk. Nå vil de også kjøre tog. Førsvoll understreker at Connex allerede har god greie på jernbane.
- Vi er et internasjonalt konsern med jernbanekompetanse fra mange land, sier han.
- Hva kan Connex gjøre bedre enn NSB?
- Jeg har mange ganger sagt at det ikke er sikket vi kan gjøre det bedre, men vi mener at konkurranse er sunt. Med flere aktører vil NSB få noen å måle seg mot og strekke seg etter, sier Førsvoll.
Selskapet kommer til å se nøye på alle jernbanestrekningene myndighetene ønsker å konkurranseutsette. Vestfoldbanen er spesielt interessant fordi det bor relativt mye folk på strekningen.
- Men det er også en utfordring å få flere til å ta toget, sier Førsvoll.
I juni tok Connex over all nattogkjøring fra Stockholm og Gøteborg til Narvik. Det betyr at selskapet på papiret allerede kjører persontog på norske skinner. Vestfoldbanen kan bli den første helnorske, private jernbanen.