NRK Meny
Normal

Vil ha strengere straffer

Natt til søndag døde en 51 år gammel mann etter at en hurtiggående båt gikk på skjær utenfor Hvasser. I går gikk en snekke på skjær. Ved begge tilfellene var båtførere fulle. Politimester Rune Bård Hansen ønsker nå strengere straffer.

Politimester Rune B. Hansen
Foto: Hans Christian Eide / NRK

– Jeg er ellers litt forsiktig med å anbefale strengere straffer, men akkurat når det gjelder sjøfartsforseelser som er så farlige synes jeg straffesystemet vi har er fra gammel tid. Dette er farlig både for dem som fører båten og ikke minst andre uskyldig, sier han.

Les også: Erkjenner straffskyld

Merkelig forskjell

Slik det er i dag får man 1500 kroner i bot om man kjører for fort på sjøen.

– Det er uavhengig av om man kjører i 12 eller 40 knop i en sone der grensen er fem knop.

Det mener politimesteren det er altfor lite prevensjon i.

– 1500 kroner er en kvart bensintank på mange av disse båtene.

Promillekjøring på sjøen straffes med 10 000 kroner i bot opptil 1,5 promille.

– Du er ikke noe særlig til båtfører med 1,5 i promille. En bot på 9000 kroner her er altfor lavt.

Kjører man bil med promille er straffen derimot mye strengere.

– Har man 40.000 kroner i månedslønn kan man risikere 60.000 kroner i bot. I tillegg kommer en ubetinget fengselsstraff, sier Hansen.

Selv mener han dette er i det strengeste laget.

– Men forskjellen på promillekjøring på sjø og på land er uten noen fornuftig forankring.

Les også: – Straffenivået er for lavt

– Ta drosje

Han sier at farepotensialet er større på land, men at det likevel kan være farlig på sjøen.

– Med de nye kraftige båtene som enkelte kjører nå er det veldig farlig, sier han og legger til at han ser enkelte kjøre gjennom Vestfjorden i 60 knop.

– Det bør man kunne reagere strengt på. Da blir en bot på 1500 kroner en spøk.

Samtidig som han mener at straffenivået bør heves, synes han også at forebyggende arbeid er viktig.

– Vi har kontrollert omtrent 1000 båtførere i år. I tillegg har vi utstedt mer enn 50 forelegg. Vi er med andre ord aktive.

Men i noen tilfeller hjelper ikke dette.

– Uansett satsing ville politiet aldri hatt båter på vannet på natta midt i oktober på natta for å forebygge noe. Det går ikke. Da må man ta ansvaret selv, og skjønne at dette ikke går. Da må man heller ta en drosje.

Han mener tanken på å kjøre båt i beruset tilstand bør være like avskrekkende som det å kjøre bil når man har drukket.

– Risikoen for passasjerer, for seg selv og andre er veldig stor. Det å legge ut i mørket i høy fart, med dårlig vær og promille bør man definitivt unngå. Det må motarbeides med både strengere straffer og holdningsskapende arbeid.

Å få strengere straffer på dette vil ta tid.

– Det er ting på gang, men sånt tar alltid tid. Jeg tror likevel at skruen nå strammes, og at det blir en reaksjon på både grov fart og promillekjøring. Den vil forhåpentligvis virke mer avskrekkende.

– Tror du at dette vil være på plass før neste sommer?

– Det er helt sikkert mulig. Vi har en justisminister som fremstår som handlingskraftig, uavhengig av hva man måtte mene om hans politiske profil. Hvis han tenner på dette tror jeg det kan gå ganske fort.

Les også: Flytter åtte politibetjenter