NRK Meny
Normal

Vil ha felles fartsgrenser til sjøs

Ingen setter seg inn i kommunestyrevedtakene til forskjellige kommuner før de reiser på båttur, mener Kongelig Norsk Båtforbund.

Båt på vei ut fra Tønsberg havn

FEM KNOP: En båt er på vei ut fra Tønsberg havn i strålende solskinn. I havneområdet i Tønsberg er fartsgrensen fem knop.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Slik det er i dag er det hver enkelt kommune som fatter vedtak om fartsgrenser innen kommunens sjøområder. Vedtakene må godkjennes av Kystverket og lokale fartsforskrifter er gitt med hjemmel i den sentrale fartsforskriften.

– Helt umulig å forholde seg til, sier Endre Solvang, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF.

Endre Solvang

Fungerende generalsekretær i KNBF Endre Solvang.

Foto: Privat

Han har liten tro på at båtfolket setter seg inn i alle de lokale fartsgrensene før de skal ut på tur.

– Reiser man fra indre Oslofjord, gjennom Blindleia ned til Risør, for eksempel, kjører man gjennom et stort antall kommuner. Det er ingen som sjekker kommunestyrevedtak i alle kommuner de skal reise gjennom, sier Solvang.

  • Det går imidlertid an å sjekke lokale forskrifter her.

Solvang mener det bør innføres fast fartsgrense med skilting der det er mulig, slik som på land.

Laster innhold, vennligst vent..

Flere forskjeller

Det er for eksempel fartsgrense på fem knop nærmere enn 100 meter fra land i en del av kommunene i Vestfold, men i det man kommer over i Sandefjord kommune er det fritt fram, bortsett fra i Sandefjordsfjorden og Øyesundet.

Kommer du til Lillesand er også grensen fem knop, men der gjelder den bare når båten er mindre enn 50 meter fra land.

En liten detalj i Lillesand er at denne fartsgrensen kun gjelder fra 15. juni til 15. august.

Politiet støtter

Solvang får støtte fra Morten Skarpaas, som er ansvarlig for trafikken på sjø og land i Vestfold-politiet.

– Det høres ut som en god tanke. Vi har like regler på Nøtterøy, Tjøme, Stokke og Tønsberg. I ettertid har Horten kommune også sluttet seg til det. Ordningen har fungert bra. Målet er å få de samme reglene i Sandefjord og Larvik, sier han.

Cathrine Tornes fra Nøtterøy, en av båtførerne vi treffer i Tønsberg, tror ikke faste fartsgrenser til sjøs nødvendigvis gjør underverker.

– Det er viktig å bruke skjønn. Hvis du ikke har vett til å senke farten når det ligger folk fortøyd, burde de kanskje ikke hatt båt i det hele tatt.

Cathrine Tornes

– BRUK SKJØNN: Cathrine Tornes fra Nøtterøy tror ikke faste fartsgrenser til sjøs hjelper. Bruk skjønn uansett situasjon, er hennes oppfordring.

Foto: Vegard Lilleås / NRK