– Vi må tenke større. Tenkte helhet og gå sammen.
Ellen Larsen, reiselivssjef i Sandefjord, er klar på hva som må til for å gjøre Vestfold til et enda mer attraktivt turistfylke.
Hun får støtte fra Øyvind Hagen som leder styringsgruppen i det nye selskapet, Reiseliv Vestfold, som er i ferd med å se dagens lys. Han sier den nye organiseringen vil være et samlende organ for et sterkt og slagkraftig reiseliv.
Mange aktører
– Alle aktører som er tilknyttet reiselivsaktivitet skal med. Ferger, hoteller, campingplasser, aktivitetsleverandører og dagligvarehandel, sier Hagen.
Han understreker at Vestfold i mange sammenhenger allerede er feriefavoritten for et stort antall nordmenn. Blant annet trekker han frem at over én million av oss har hyttene sine her i fylket.
Nå gjelder det å ta ut mer effekt av dem som allerede har Vestfold som reisemål.
– Vi er i en sterk posisjon i dag, men det handler om å synliggjøre og tydeliggjøre alt det fantastiske vi har av tilbud og muligheter.
Enormt potensial
For å lokke flere reiselystne til Vestfold er det viktig å tilrettelegge tilbudene bedre og sette ting i system, sier de to reiselivsaktørene.
På den måten vil både dagsturister og de som ønsker å bruke lengre tid i fylket kunne bruke mangfoldet av opplevelser som finnes. Det viktige nå blir å samle seg i en større enhet og dra lasset sammen.
– Mange aktører ser muligheten i et større fellesskap. Det tror jeg er en grunnleggende forutsetning for at vi nå kan lykkes, sier Larsen.
Målet er at alle som på en eller annen måte har med turisme å gjøre går sammen og danner et selskap. Planen er at det skal ha mellom fem og sju ansatte, og per nå er budsjettet på fem millioner kroner.
Positiv respons
– Mye av pengene er satt av til markedsføring og profilering, skyter Hagen inn.
Han forteller at hele reiselivsnæringen heier på prosjektet og at det offentlige så langt også er med i heiagjengen.
Nå venter hard jobbing med forretningsplanen, og så skal alt som kan krype og gå av potensielle aksjonærer til selskapet kontaktes.