NRK Meny
Normal

Vil gjøre Vestfold til nordmenns feriefavoritt

Å vise frem og tydeliggjøre alt Vestfold har å by på vil gjøre fylket til et naturlig reisemål for flere. Det mener aktørene bak et nytt reiselivsselskap som nå er på trappene.

Nytt reiselivsselskap i Vestfold

Potensialet for å få flere turister til Vestfold er enormt, mener reiselivsaktører.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

– Vi må tenke større. Tenkte helhet og gå sammen.

Ellen Larsen, reiselivssjef i Sandefjord, er klar på hva som må til for å gjøre Vestfold til et enda mer attraktivt turistfylke.

Nytt reiselivsselskap i Vestfold

– Mange aktører ser muligheten i et større fellesskap, sier Ellen Larsen, reiselivssjef i Sandefjord.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

Hun får støtte fra Øyvind Hagen som leder styringsgruppen i det nye selskapet, Reiseliv Vestfold, som er i ferd med å se dagens lys. Han sier den nye organiseringen vil være et samlende organ for et sterkt og slagkraftig reiseliv.

Mange aktører

– Alle aktører som er tilknyttet reiselivsaktivitet skal med. Ferger, hoteller, campingplasser, aktivitetsleverandører og dagligvarehandel, sier Hagen.

Han understreker at Vestfold i mange sammenhenger allerede er feriefavoritten for et stort antall nordmenn. Blant annet trekker han frem at over én million av oss har hyttene sine her i fylket.

Nå gjelder det å ta ut mer effekt av dem som allerede har Vestfold som reisemål.

– Vi er i en sterk posisjon i dag, men det handler om å synliggjøre og tydeliggjøre alt det fantastiske vi har av tilbud og muligheter.

Enormt potensial

Nytt reiselivsselskap i Vestfold

Store deler av budsjettet i det nye selskapet skal brukes til markedsføring, forteller styreleder i Reiseliv Vestfold, Øyvind Hagen.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

For å lokke flere reiselystne til Vestfold er det viktig å tilrettelegge tilbudene bedre og sette ting i system, sier de to reiselivsaktørene.

På den måten vil både dagsturister og de som ønsker å bruke lengre tid i fylket kunne bruke mangfoldet av opplevelser som finnes. Det viktige nå blir å samle seg i en større enhet og dra lasset sammen.

– Mange aktører ser muligheten i et større fellesskap. Det tror jeg er en grunnleggende forutsetning for at vi nå kan lykkes, sier Larsen.

Målet er at alle som på en eller annen måte har med turisme å gjøre går sammen og danner et selskap. Planen er at det skal ha mellom fem og sju ansatte, og per nå er budsjettet på fem millioner kroner.

Positiv respons

– Mye av pengene er satt av til markedsføring og profilering, skyter Hagen inn.

Han forteller at hele reiselivsnæringen heier på prosjektet og at det offentlige så langt også er med i heiagjengen.

Nå venter hard jobbing med forretningsplanen, og så skal alt som kan krype og gå av potensielle aksjonærer til selskapet kontaktes.