SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Nye dobbeltsporstrekninger i Vestfold og nytt krysningsspor mellom Sandefjord og Lauve vil gi de reisende på Vestfoldbanen et bedre togtilbud.
I dag ble Jernbaneverkets forslag til handlingsprogram for årene 2006 – 2015 sendt på høring til fylkeskommuner og større bykommuner.
Handlingsprogrammet viser hvilke større tiltak som skal gjøres på jernbanen disse årene med hovedvekt på første del av perioden; fra 2006 - 2009.
Fornøyd fylkesordfører
Nytt dobbeltspor Barkåker – Tønsberg skal bygges i perioden 2006 – 2009. Strekningen Holm – Holmestrand påbegynnes, mens Holmestrand – Nykirke tas etter 2009.
- Det er gledelig å registrere den storstilte jernbanesatsingen som ligger i Jernbaneverkets forslag til handlingsprogram fram til 2015, sier fylkesordfører Anne Rygh Pedersen (Ap).
- For Vestfoldbanen fram til Skien vil forslaget bety et historisk løft. Disse planene er helt i tråd med fylkestingets forslag til Nasjonal Transportplan, sier Rygh Pedersen.
Fra Larvik til Porsgrunn
Prosjektering av nytt enkeltspor mellom Farriseidet i Larvik og Porsgrunn startes opp i første del av perioden, mens byggingen skjer etter 2009.
Sammen med et nytt krysningsspor mellom Sandefjord og Lauve vil dette gi et bedre tilbud til de reisende på Vestfoldbanen gjennom bedre punktlighet og kortere reisetider.
- Vestfoldbanen vil også nyte godt av dobbelstporutbyggingen mellom Skøyen og Asker, sier regiondirektør Olav Werner Ruud.
– Denne utbyggingen bidrar til bedre punktlighet også for togene til Vestfold. Strekningen Sandvika – Asker blir ferdig i år, og Lysaker – Sandvika er planlagt ferdig i 2010.
Tønsberg og Sandefjord stasjoner
Arbeid med parkerings- og atkomsttiltak vil starte opp på Sandefjord og Tønsberg stasjoner.
Jernbaneverket vil også vurdere tilknytning til Sandefjord lufthavn Torp.
Jernbaneverket vil ha spesiell oppmerksomhet på reiseinformasjon på stasjonene i planperioden. Alle stasjonene på Vestfoldbanen mellom Drammen og Sandefjord og andre stasjoner med over 1000 passasjerer per uke vil få anvisere eller monitorer som viser toggangen.
Det blir også en oppgradering av høyttaleranleggene på stasjonene.
Høringsfrist 1. mai
Ved Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2006 – 2015 ble det vedtatt en ekstra satsning på jernbane på 10 milliarder kroner utover regjeringens forslag i neste tiårsperiode.
- Denne ekstrasatsingen vil gi rom for en modernisering av 10% av det norske jernbanenettet, sier Ruud.
– Uten en slik ekstrasatsning må Jernbaneverkets strategi endres fra modernisering til vedlikehold.
Vi er med andre ord avhengige av at Stortinget følger opp ekstrasatsningen gjennom de årlige bevilgningene for å kunne gjennomføre handlingsplanen.
Frist for politisk behandling og merknader til høringsutkastet er 1. mai.