Hopp til innhold

– De populære dataspillene bør inn i skoletimene

Elever kan lære mye av å spille action- og eventyrdataspill i undervisningen. Det mener Magnus Hontvedt, som forsker på temaet ved Høgskolen i Vestfold.

Magnus Hontvedt

Magnus Hontvedt ved Høgskolen i Vestfold mener tiden er moden for å ta de kommersielle dataspillene inn i undervisningen.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Magnus Hontvedt mener at det man lærer i skolen er i ferd med å bli veldig fjernt fra det ungdommene driver med på fritiden.

Han er klar på at vanlige kommersielle dataspill kan brukes til læring i skolen.

Assassins Creed 2 er et kommersielt action- og eventyrspill. Det kan brukes til historieundervisning, sier Magnus Hontvedt.

I sin forskning ved Høgskolen i Vestfold har han, sammen med Magnus Sandberg ved Stovner videregående skole, testet dette i en skoleklasse.

Assassin's Creed 2

Bilder fra Assassins Creed 2.

Foto: Ubisoft

– Det er veldig ordentlig bygd opp, spesielt bymiljøet i Firenze. Det er bygd opp på en måte som gjør at spillet egner seg som en historisk utforskning.

Engasjerende og motiverende

Hontvedt jobber med en doktorgrad ved Høgskolen i Vestfold, og har blant annet forsket på bruk av dataspill i skolen.

Når et spill som Assassins Creed, som foregår i renessansens Firenze, kobles med praktiske historieoppgaver der elevene skal utforske og være kritiske til detaljene i spillet, mener han dette kan være bra undervisning.

– Hvis man ser på engasjementet ungdommene viser når de spiller på fritiden, ser man at dataspill er engasjerende og motiverende. Samtidig ser man at dataspill kan skape gode læringsmiljøer, sier Magnus Hontvedt.

Hontvedt har også forsket på bruk av dataspill som er laget for undervisning.

Husker og lærer mer

Klassen VG1 i medier og kommunikasjon ved Horten videregående skole har vært med på å teste et spill om å være journalist i Midtøsten.

– Jeg husket mer og lærte også mer den dagen sammenlignet med vanlige timer hvor læreren holder foredrag, sier elev Sara Belqaid.

Simen Andreassen spiller spill også på fritiden. Han mener dataspill absolutt kan brukes i skolesammenheng.

– Man fokuserer jo veldig når man spiller dataspill. Når vi kan bruke dataspill i undervisningen fokuserer vi også mer på det vi skal lære. Det er mye bedre enn at læreren bare står og snakker. Jeg ønsker at vi kan bruke mer spill i undervisningen på skolen.

Jeg har aldri spilt dataspill før, men jeg synes det var veldig moro. Det var gøy og interessant å lære på denne måten, sier Christine Bruu.

Sara Belqaid

F. v: Elevene Simen Andreassen og Sara Belqaid fikk prøve dataspill i undervisningen. Her med lærer på Horten videregående skole Jon Gunnar Brekka.

Foto: Henrik Bøe / NRK

Vold ødelegger

Spillet hortenselevene spilte var altså laget for læring. Men fordelen med kommersielle vanlige dataspill er at de ofte er mer omfattende og bedre laget, sier Magnus Hontvedt.

Men actionspill som Assassins Creed er ikke fritt for vold.

– Det er et åpenbart problem, men nå var det voksne elever som var med på Assassins Creed-prosjektet.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark