Leder Inger-Britt Zeiner mener det må opprettes flere kortidsparkeringsplasser for dem som har et ærend i byen.
- Vi er veldig interessert i å få arbeidsreisende over på buss og kollektivtransport. Men vi er veldig opptatt av at det skal være enkelt å kjøre bil inn til byen, dersom man ønsker det, sier Zeiner.
Hun støtter forslag som kan begrense bilbruken til jobben, men er mindre begeistret for planene om å stenge bygater for gjenomkjøring for å sikre framkommelighet for bussen.
Avgift
Vegvesenet går inn for en omfattende kollektivsatsing i Tønsberg i forbindelse med den videre hovedveiutbyggingen og vil begrense bilbruken i sentrum.
- Restriksjoner må til som parkeringsavgifter på langtidsparkering, for å få folk til å ta buss, sier Zeiner.
-Plass til begge
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt slår fast at det er umulig å få flere over på buss uten samtidig å gjøre det dyrere å parkere på jobben. Det argumentet har Zeiner forståelse for. Zeiner er mindre begeistret for forslaget om å stenge Nedre Langgate for gjennomgående biltrafikk.
- Vi er ikke glad for at gater skal bli stengt. Det betyr mer trafikk, fordi bilister må kjøre lenger for å komme dit de skal. Det er viktig å få plass til bussen i sentrum, men vi ønsker å ha plass til både buss og bil, sier hun.