Derfor har skolen gått til innkjøp av et skap med skuffer der elevene skal legge mobiltelefonene sine i enkelte timer.
– I de mest krevende timene har vi bestemt oss for å ta mobiltelefonen bort fra elevene, sier avdelingsleder for utdanningsprogrammet Medier og kommunikasjon, Liv Marit Hansen.
Hun nevner norsk, samfunnsfag og matematikk som fag der det kan bli aktuelt å inndra mobilen.
– Surfer seg bort
I første omgang er det elevene på utdanningsprogrammet Medier og kommunikasjon som må legge mobilene sine i skap.
Men skolen vil vurdere å videreføre ordningen dersom den blir vellykket.
– Vi har merket en økende tendens til at elever føler de må følge med på sosiale medier også i skoletimene. I teoritunge timer er det en del elever som finner fram mobilen og surfer seg bort, sier Hansen.
– Vi prøver nå noe nytt for å hjelpe elevene til å fokusere på det faglige.
Trodde det var tull
På en kafé i Horten sitter venninnene Malin Charlotte Sandmo og Marte Helene Johansen uken før skolestart.
Begge går studieprogrammet Medier og kommunikasjon, der de nå skal begynne på tredje året.
– Jeg trodde dette bare var tull da jeg først hørte det, sier Johansen, som er elevrådsleder fra kommende skoleår.
– Det er unødvendig og vi har ikke hatt et stort problem med mobilbruk i vår klasse, sier elevrådslederen.
– Behandles som barn
Hun mener skolen heller burde vært strengere med anmerkninger og sagt klart ifra at mobiltelefon ikke skal brukes i skoletimene.
– Lærerne tar selv telefonen når den ringer i timen hvis det er noe viktig. Da burde vi også som voksne personer ha mulighet og lov til å gjøre det, sier Johansen.
Heller ikke klassevenninnen er begeistret for forsøksordningen.
– Vi går på videregående skole og har ansvar for egen læring. Når vi blir fratatt mobilen synes jeg vi blir behandlet som barn og ikke som de 18- og 19-åringene vi er, sier Malin Charlotte Sandmo.
Lover å høre på elevene
Studieleder Liv Marit Hansen presiserer at dette er et forsøksprosjekt som vil bli evaluert sammen med elevene.
– Etter første termin er det naturlig å se på hvordan dette har fungert. Vi vil høre på elevenes tilbakemeldinger og vurdere om vi skal videreføre ordningen til andre studieretninger eller kutte den ut, sier Hansen.
– Det er vanskelig å ha noen fasit på hvordan man skal løse dette. Vi prøver å møte utviklingen og holde elevene fokusert. Vi får se om dette viser seg å være positivt eller ikke.