Hopp til innhold

Banesjef: – Vi vet ikke hvorfor det skjer

I desember sto Holmestrandsporten til seks milliarder ferdig. Nå må NSB senke farten på toget fordi det rister. – Jeg skjønner at passasjerene synes det er ubehagelig, sier banesjefen.

Holmestrandsporten

SAKTE: Toget må kjøre saktere i Holmestrandstunnelen, men årsaken er ukjent.

Foto: Igor Tratkowski / NRK

Det var en folkefest i Holmestrand da den nye jernbanestasjonen og den 14 kilometer lange parsellen, Holmestrandsporten, ble åpent 17 desember.

Det skulle det bli fart på Vestfoldbanen og togene skulle etter planen suse i 200 kilometer inn i den nye tunnelen – i teorien.

– Når toget kommer opp i en hastighet på 170–180 km/t begynte toget å riste litt flere steder, både i sørgående og nordgående spor, sier banesjef for Vestfoldbanen, Bjørn Ståle Varnes fra Bane Nor, tidligere Jernbaneverket.

De fikk testet makshastighet noen få dager forrige uke, men ganske kjapt kom det meldinger fra redde passasjerer.

– Mange følte dette som ubehagelig, og det kan jeg forstå fullt ut, sier Varnes.

Les også: Statsministeren åpnet nye Holmestrand stasjon

Artikkelen fortsetter under videoen.

Må sette ned farten ved Holmestrandsporten

SKAL FINNE FEILEN: Banesjefen hos Bane Nor, Bjørn Ståle Varnes, håper feilen skal utbedres innen sommeren.

Forsinkelser

Togsettene ristet så voldsomt at Bane Nor valgte å sette ned hastigheten igjen til 130 kilometer i timen. Det innebærerer forsinkelser på ekspressavgangene.

Varnes sier de er overrasket over den kraftige ristingen og at strekningen ble grundig testet før åpning.

– Vi har kjørt mange tester, både frem og tilbake, i 200 km/t, men ikke fått de samme utslagene. Det kan være at sporet har satt seg på noe hvis, men vi forstår egentlig ikke hvorfor det skjer. Vi har hørt at det samme har skjedd i Sverige, så vi må se hva de har gjort.

– Hvor lang tid vil det ta?

– Det tør jeg ikke å love, nå, sier Varnes.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark