Fagre valgløfter om å satse på Vestfoldbanen var glemt da regjeringen la fram sitt flertallsbudsjett i går.
Mer trafikk på E 18
Vestfoldbanene kommer for langt etter utbyggingen av E 18 i Vestfold, mener Jernbaneverket.
Det vil føre til mer trafikk på E 18 gjennom Vestfold mener Jernbaneverket.
- Vestfoldbanene vil etter hvert nå komme lenger og lenger etter utbyggingen av E 18, sier utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket.
Siden dobbeltsporet i Sande var klart i 2001 har Kontorp og hans kolleger blitt like skuffet hver høst. Alle utsagnene om at en nå skal satse på jernbanen gjennom Vestfold har vært lite verdt når en kommer til statsbudsjettet.
Skuffet igjen
Heller ikke denne gangen ble det satt av penger til utbedring av Vestfoldbanen.
- Når regjeringen ikke bevilger penger til jernbanen får E 18 en konkurransefordel som samfunnet ikke er tjent med, mener Kontorp.
Arbeiderpartiet og SV gikk høyt ut i valgkampen og lovet en storstilt satsning på Vestfoldbanene hvis partiene kom til makten etter Stortingsvalget. I går ble det klart at løftene ikke blir innfridd.
Alt er klart
- Når det gjelder parsellen Barkåker – Tønsberg er den mer eller mindre byggeklar. Vi ville vært i stand til å starte bygging allerede kommende høst, sier Kontorp.
Jernbaneverket ba også om penger for å sett i gang planerarbeid for nye parseller mellom Holm - Nykirke og Larvik – Porsgrunn. Det ville gitt grunnlag for å komme videre der senere.