Det store veiprosjektet i Tønsberg-distriktet ble igjen kastet ut i det uvisse denne uka.
SV og Arbeiderpartiet ville ikke leke med hverandre mer, og plutselig var det flertall også i Tønsberg bystyre for å holde en rådgivende folkeavstemning om fase 2 i Veipakke Tønsberg.
Kun kollektivtrafikk
SVs Lars Egeland har fått mye pepper fra sine egne for å sitte på fanget til Arbeiderpartiets Harald Haug Andersen.
Kanskje han følte den omfavnelsen for klam?
Han fremmet i hvert fall et vidtgående forslag om bare å satse på kollektivtrafikk de neste fem årene.
Det ville ikke Arbeiderpartiet være med på.
Dermed gjaldt heller ikke avtalen lenger om at de to partiene skulle stå sammen mot en folkeavstemning.
Politisk flertall
Derfor er det i dag politisk flertall både i Tønsberg og på Nøtterøy for å holde en folkeavstemning om den videre framdriften av veiutbygginga.
Fordi det er demokratisk.
Situasjonen er mildt sagt uoversiktlig, og politikerne står foran en formidabel utfordring.
Først skal politikerne i de respektive kommunene seg imellom bli enige om hva de skal legge fram for folket.
Nødvendig onde
Deretter skal de bli enige på tvers av kommunegrensene.
Fremskrittspartiet vil ha vei, men vil ikke betale for den.
SV synes bompenger er greit, men vil bare ha buss. Høyre og Arbeiderpartiet ser på bommen som et nødvendig onde for å få til en løsning på trafikkproblemene.
Hvordan skal de klare å bli enige? De må i hvert fall slutte med å spille politisk svarteper.
Pedagogisk oppgave
Og hvis de klarer å bli enige, får de en stor pedagogisk oppgave i forklare folk hva de egentlig svarer på.
Og hva hvis nøtlendingene sier ja, og folk i Tønsberg nei? Eller motsatt.
Hvem skal bestemme?
Folkeavstemningen er rådgivende - politikerne bestemmer til slutt.
Men det blir jo umulig ikke å ta hensyn til folkets dom.
Massiv motstand
Motstanden mot bomringen i Tønsberg er massiv, og sannsynligheten er stor for at folk kommer til å si nei til fase 2.
Det betyr at saken ikke blir fremmet i Stortinget.
Fremskrittspartiet får ikke veien det vil ha, og SV får absolutt ikke flere busser.
Det blir ingen Nøtterøy-forbindelse og ingen helhetlig trafikkløsning i Tønsberg.
Vi blir sittende igjen med et hull gjennom som Frodeåsen tankbilene fra Slagentangen kan kjøre igjennom.
Det er det....
Høyt spill
Det er et høyt spill som nå er satt i gang.
Et spill der gevinsten er en kortere periode med bom, og tapet en trafikkløsning som ligger langt inn i framtida.
Hva det betyr, forteller trafikkprognosene mye om.
Hvis man skal tro på dem da?
Kanskje det er best å lukke øynene og håpe på det beste?
Og det er jo mye fint å høre på radioen når du sitter i bilkø?
Veipakke Tønsberg fase 2 er ute på høring.