Normal

Været gir rekordmange båtskader

Godt vær og mange på sjøen gjør sommeren hektisk for Redningsselskapet. – Det går mot en rekordsommer, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige.

BÅTSKADE: Redningsselskapet bistår en skjærgårdsjeep som slår mot fjæresteinene

BÅTSKADE: Redningsselskapet bistår en skjærgårdsjeep som slår mot fjæresteinene

Foto: Bendik Hansen / NRK

– Ok, dette kan bli krevende. Vi må vite om den båten synker eller flyter.

Redningsskøyta Eivind Eckbo manøvrerer seg inn mot en skjærgårdsjeep som ligger og slår inn mot fjæresteinene i nesten to meter høye bølger. I 15 minutter har skipper Pål Arne Nauf holdt 30 knop, med kurs mot Rødtangen i Hurum.

Når Redningsselskapet kommer frem til stedet står flere og holder båten unna land med planker. På skøyta diskuteres det hvordan situasjonen skal løses. Det er ingen om bord i fritidsbåten, noe som gjør arbeidet enda vanskeligere.

Styrmann Sverre Solberg tar på seg oppgaven med å ombordstige båten som nå ligger og slår inn mot land. For å få båten i sikkerhet er han nødt til å løsne fortøyningene og feste et slepetau, slik at Eivind Eckbo kan slepe den. Med sjøsprøyten stående over hekken får han løsnet båten, før redningsskøyta drar den i sikkerhet.

SKADE: Skjærgårdsjeepen fikk hard medfart mot fjæresteinene

SKADE: Skjærgårdsjeepen fikk hard medfart mot fjæresteinene

Foto: Bendik Hansen / NRK

– Hadde den ligget sånn der i en halvtime til, så kunne de bare kassert hele båten, forteller Nauf. Han betegner det hele som et ganske ordinært oppdrag, hvor ting gikk etter planen. Eneste skaden er et dypt skrubbsår i rekka på skjærgårdsjeepen.

Ser ut til å bli rekordsommer

– I Vestfold i år er antall båtskader nesten doblet fra i fjor, forteller Arne Voll, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige.

På landsbasis har det vært en økning fra 466 ytre båtskader i april, mai og juni i 2017, til 723 skader i samme periode i år. Forsikringsselskaper opplever ekstra stor pågang når så mange drar ut på sjøen, og Voll mener vi er inne i en skadesommer.

– Sesongen startet tidlig. Med så mange som er ute og seiler og koser seg, så er det naturlig at det blir så mange skader. Så langt i år ser det ut som det kan bli rekord.

Han forteller at den vanligste årsaken til båtskader er at båter går på skjær eller land, eller flytende gjenstander i sjøen. Det er heller ikke uvanlig at skader oppstår i det man legger til eller fra kai.

KRØLLET: Terje Jensen hos Jarlsø Marina tar imot mange båtskader

PROPELLKRØLL: Jarlsø Marina tar imot mange båtskader i sommerhalvåret

Foto: Bendik Hansen / NRK

Terje Jensen hos Jarlsø Marina tar imot båter som har fått seg en trøkk. Han opplever også ekstra stor pågang i sommervarmen.

– Vi kan i hvert fall si nå at vi dobler det som var i fjor. Det har vært ekstremt mye.

Gjør gode forberedelser

– Referansepunktene er så annerledes når du er på vannet. Du tror kanskje du går imellom der du har gått 100 ganger før, men så er du en meter for langt styrbord eller babord, og så går du på, forteller Nauf.

Skipperen ber båtfolket om å være oppmerksomme når de er på vannet.

– Gjør man forberedelser så tror jeg mye kunne vært unngått.

Fleipete forteller han at det kun finnes to typer på sjøen.

– Du har de som har gått på, og de som skal gå på.

UNNGÅTT: Pål Arne Nauf tror mange ulykker kunne vært unngått om båtfolk tenkte på ulike scenarioer

UNNGÅTT: Pål Arne Nauf tror mange ulykker kunne vært unngått om folk var mer oppmerksomme på sjøen

Foto: Bendik Hansen / NRK