Er det realistisk å bygge en lang tunnel for å fjerne dagens motorvei og legge E 18 under Farris?
Det er ekspertene i full gang med å finne ut av, skriver Østlands-Posten.
De nærmeste dagene skal geoingeniør Arild Hegland sprenge på bunnen av Farrisvannet og måle lydbølgene med kabler.
– Vi skal gjøre undersøkelser som vil gi svar på om det går an å bygge en tunnel, eller om grunnforholdene gjør det umulig, sier senioringeniør Bjørn Dolva i vegvesenet til Østlands-Posten.
Det har ikke vært lett å få i gang de nødvendige seismiske undersøkelsene i Farris.
Mattilsynet krevde undersøkelser
Siden Farris er drikkevann, krevde Mattilsynet grundige forundersøkelser. Ifølge Østlands-Posten er undersøkelsene nå foretatt av Norsk institutt for vannforskning (NIVA).
Godkjenningen ble klar mandag.
Undersøkelsene som blir foretatt utover i denne uken, er helt avgjørende i forhold til trasévalg for ny firefelts motorvei mellom Bommestad og Sky.
– Vi vet lite om forholdene her fra før. Vi har gjettet litt, og sett at en tunnel fort kan bli veldig lang. Men ingenting er sikkert, sier Dolva til lokalavisa.
– Det er en utfordring å komme forbi Larvik på en ordentlig måte, avslutter Bjørn Dolva i Statens vegvesen.