Ungdom sover for lite

Sosiale medier holder mange unge våkne. Men lite søvn kan skade hjernen, ifølge overlege.

Smarttelefon i senga

Meldinger som kommer om natta bør sjekkes dagen etter, og ikke med en gang.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

– Eh. En dø time tenker jeg.

– Fire timer.

– Tror det blir omtrent åtte timer.

Ungdommene vi spør på gata svarer svært forskjellig når vi spør hvor mange timer de sover om natta. De fleste av dem burde sover mer, sier avdelingsoverlege Hilde Tafjord ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Sykehuset i Vestfold.

– De aller fleste trenger 8–10 timers søvn.

Les også:

Unge sover flere timer for lite

Barn som sover lite spiser mer

Psykiske problemer

Hilde Tafjord
Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Sover man for lite, kan det være vanskelig å komme seg ut av senga om morgenen og man kan lett bli ukonsentrert. Men konsekvensene kan være mer alvorlige enn som så, sier Tafjord.

– En god del får også psykiske vansker på grunn av søvnmangel. Det som ser ut som depresjoner, angst, irritabilitet og adferdsvansker kan like gjerne skyldes søvnmangel.

En ny studie fra University of Pennsylvania School of Medicine som ble publisert i The Journal of Neuroscience og omtalt i Penn Medicine viser at det er umulig å ta igjen tapt søvn, og at lite søvn skader hjernen varig.

– Man vet jo ikke om dette forsøket som er utført på dyr kan overføres på mennesker, men det er naturlig å tenke seg at det er slik, sier Tafjord.

Kan ikke ta igjen tapt søvn

En del unge prøver å ta igjen den tapte søvnen i helgene. Det er mer eller mindre umulig, sier Tafjord.

– Den dype søvnen kan man ikke nødvendigvis ta igjen, og nye studier viser at det kan oppstå mer alvorlige skader på hjernevevet med for lite søvn. Det kan ikke repareres selv om man forsøker å ta det igjen i helgene.

Overlegen har ingen lettvint og kjapp resept som kan løse dette. Det handler om planlegging.

Ingen moralpreken

Grunnen til at de unge sover lite er både avdelingsoverlegen og ungdommene enige om. Det er bruk av mobil og pc, og da særlig sosiale medier spill og film som opptar de unge.

Her kommer biologien i konflikt med vanlig ungdomsadferd ifølge Tafjord, som forstår at dette med å sove mye ikke er forenlig med livsførselen til ungdommer.

– Vi må ikke bare holde en moralpreken, men være i en dialog med de unge. Vi må snakke om hvorfor vi trenger søvn og hva man kan gjøre for å sikre god søvnkvalitet, sier hun.

Søvnråd

For å få bedre søvnhygiene er det de tradisjonelle rådene som hjelper, sier overlege Hilde Tafjord.

  • Ikke kaffe, te eller energidrikk på kvelden.
  • Legge seg og stå opp til faste tider.
  • Ikke trene for hardt bare et par timer før du legger deg.
  • Ikke ta med seg sosiale medier i senga.
  • Være i bevegelse med god mosjon på dagen og mye dagslys.

Les også:

– Mobilen er viktigere enn søvn