Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Direktør Sigmund Aasly i Tønsberg Hovedvegfinans intervjues av reporter Per Simon Mustvedt.
- Vestfold - Tønsberg
- Vegpakke Tønsberg
Et eventuelt vedtak om å stanse bomringutbyggingen krever enighet mellom alle de fire eierne, og godkjennelse av Stortinget. Det går fram av brev som bomselskapet og Vegvesenet i dag har sendt eierne.
900 millioner
Om arbeidet likevel skulle stanses, risikerer fylkeskommunen og Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme kommuner å måtte betale hundrevis av millioner kroner. De har nemlig garantert for banklån på 900 millioner kroner. Det forteller direktør Sigmund Aasly i Tønsberg Hovedvegfinans AS. Innen årsskiftet har bomselskapet brukt rundt 135 millioner kroner, og kontrakter for flere hundre millioner skal inngås i løpet av neste halvår.
- Feil
Bomringmotstanderne er ikke enige. - Dette er feil, sier toppkandidaten på Tønsberglisten, Kristen Ringvold. Han mener en snuoperasjon blir langt rimeligere.
- Det er nok at de fire kommunene blir enige om å stanse prosjektet. Stortinget behøver ikke å behandle et slikt vedtak. Derfor kan prosjektet stanses før det blir brukt særlig mye mer penger. Kontraktene som er inngått til nå beløper seg bare til rundt 70 millioner kroner. Dersom bomselskapet inngår kontrakter etter at det er sannsynlig at prosjektet blir stanset, bryter det aksjeloven, mener Kristen Ringvold.