NRK Meny
Normal

UD vil vite hvor du drar

Utenriksdepartementet anbefaler nordmenn å registrere seg på en nettside før de drar til utlandet. Da kan UD ta direkte kontakt hvis det oppstår en krisesituasjon der du er.

Havnepromenaden i Kos ble hardt rammet av skjelvet

KRISESITUASJON: UD ønsker at reisende skal registrere seg på reiseregistrering.no slik at de når raskt fram til nordmenn i utlandet hvis det oppstår alvorlige hendelser. I forrige uke ble mange ferierende nordmenn berørt av jordskjelvet på Kos.

Foto: Jan Espen Kruse / NRK

UDs nettside reiseregistrering.no ble opprettet etter erfaringene som ble gjort under tsunamikatastrofen i Thailand i 2004. I utgangspunktet var den myntet på folk som skulle reise utenfor Europa, USA og Canada, men i en tid med både naturkatastrofer og terrorhandlinger i Europa anbefaler Utenriksdepartementet alle reisende å registrere seg.

Marte Lerberg Kopstad, Utenriksdepartementet

KOMMUNIKASJON: Kommunikasjonsrådgiver Marte Lerberg Kopstad hos Utenriksdepartementet anbefaler nordmenn som skal til utlandet om å registrere seg på UDs nettside før de drar.

Foto: NRK

Kommunikasjonsrådgiver Marte Lerberg Kopstad hos Utenriksdepartementet sier de hadde god nytte av reiseregistreringen etter jordskjelvet utenfor Kos i forrige uke.

– Vi brukte reiseregistreringsdatabasen til å sende ut informasjon til nordmenn som oppholdt seg i Kos-området, noe vi har fått gode tilbakemeldinger på, sier Kopstad som presiserer at registreringen er frivillig.

Les også: Kraftig jordskjelv mellom Hellas og Tyrkia

Les også: Derfor kommer det nye jordskjelv i Middelhavet

Informerer

UD bruker informasjonen til å få oversikt over hvor nordmenn oppholder seg og for å komme i kontakt med dem når det skjer alvorlige hendelser og kriser.

– Vi sender ut informasjon via SMS, e-post eller talemeldinger om hvor de kan komme i kontakt med norske myndigheter og hva slags assistanse vi kan tilby, sier Marte Lerberg Kopstad.

– Er det greit for folk at myndighetene vet hvor de befinner seg til enhver tid?

– Vi er selvfølgelig nøye på at opplysningene behandles etter kravene i Personopplysningsloven, og de blir automatisk slettet innen 30 dager etter reisens slutt, sier Kopstad.

Den som har lagt inn informasjon om reisemål, kan til enhver tid endre eller slette opplysningene.

Vil nå flest mulig

En del forsikringsselskaper og reiseselskaper informerer kundene sine om UDs reiseregistrering, men i et landskap der det stadig dukker opp små online reiseaktører, er det desto viktigere å vite om muligheten.

UD møter forsikringsselskapene på Kos

DIALOG: UD har god kommunikasjon med de etablerte reiseselskapene, men med stadig flere små reiseaktører på markedet, er det vanskelig å ha full oversikt. I forrige uke hadde UD møte med de største reiseselskapene på Kos.

Foto: Jan Espen Kruse

– Vi forsøker å spre informasjonen om reiseregistreringen så ofte vi kan, men vi ser at det er langt færre som registrerer seg enn de som faktisk reiser, sier Kopstad.

UD merker en økning i antall registreringer når det skjer hendelser, men Kopstad vil ikke gå ut med hvor mange som har registrert seg den siste tiden.

Fordel å registrere seg

Apollo er et av de etablerte reiseselskapene som har en beredskapsplan hvis det skjer alvorlige hendelser i et område de har kunder.

– Vi sender først ut en SMS til alle kundene som befinner seg i området, og vi har også representanter på stedet som tar seg av kommunikasjonen med kundene, sier pressekontakt Christine Hafnor i Apollo.

Reiseselskapet har nær kontakt med UD og informerer om hvor mange gjester de har i berørte områder.

Christine Hafnor

POSITIV: Pressekontakt Christine Hafnor i Apollo sier de har en god beredskapsplan for kunder som befinner seg i et kriseområde, men at reiseregistreringen hos UD gjør at informasjonen når fortere fram.

Foto: Fotograf Johnny Syversen

– Det er kun i svært alvorlige tilfeller som dødsfall, at UD tar over kommunikasjonen med de pårørende, myndigheter og øvrige etater, sier Hafnor.

Hun mener det absolutt er en fordel å registrere seg hos UD før man drar på ferie.

– Det er ved nettopp slike alvorlige hendelser som på Kos at det er fint at UD kommuniserer direkte med våre gjester, slik at vi ikke trenger å være mellomledd, sier Hafnor.