NRK Meny
Normal

Vil ha et hjelmpåbud

Om Trygg Trafikk får det som de vil, blir det både et hjelmpåbud, en aldersgrense og opplæring for elsyklistene.

Mette Magnussen sykler nedover gaten med hjelm og gul jakke.

TROR DET VIL TIPPE OVER: I Norge bruker nesten 50 prosent av syklistene hjelm. Trygg Trafikk tror det ikke er lenge til at flertallet bruker hjelm, og at det da vil bli enklere å innføre et påbud.

Foto: Aleksander Joyce / NRK

Årsaken ser vi ulykkesstatistikken, forteller Mette Magnussen, distriktsleder i Trygg Trafikk Vestfold.

– Hodeskader er det mest alvorlige i forhold til sykkelulykker, sier hun.

Trygg Trafikk vil at et hjelmpåbud også skal gjelde vanlige sykler, men mener det er spesielt viktig når det er snakk om elsykler.

– Du kommer raskt opp i fart. Etter bare noen få tråkk, er du oppi 20 kilometer i timen, sier Magnussen.

Ti dødsulykker

Hun har snakket med politiet i Danmark, og kan fortelle at danskene er bekymret i forhold til utviklingen i antall dødsulykker på elsykler.

– I årets seks første måneder hadde de ti dødsulykker på elsykkel.

De fleste som var involvert i dødsulykkene i Danmark, var eldre. Derfor ønsker Trygg Trafikk også en form for opplæring til elsyklistene.

– Det kan være lenge siden de satt på et sykkelsete, sier Magnussen.

Mette Magnussen er på vei opp på sykkelen sin.

SYNLIG I TRAFIKKEN: – Synlighet er viktig. Sørg for at bilistene ser deg, sier Mette Magnussen.

Foto: Aleksander Joyce / NRK

Argumenter mot

Magnussen har også fått med seg argumentene mot et hjelmpåbud – at det ikke lar seg håndheve, og at det kan føre til at det blir færre som velger å sykle.

Hun avviser imidlertid begge.

– Vi som mennesker ønsker å gjøre ting riktig. Er det et påbud om bruk av sykkelhjelm, tror jeg at langt flere vil bruke det.

– Hvorfor tror du at det ikke er innført et påbud allerede?

– Argumentene mot er det vi ser i en del andre land – at det da blir færre som sykler. Men dette varer kun i en periode, og så er de oppe på sykkelen igjen.

– Feil vei å gå

Syklistenes landsforening syns ikke det er nødvendig med et slikt påbud fordi de mener at elsyklistene ikke er mer utsatt enn andre. Magnussen mener imidlertid at det er for tidlig å si noe om dette nå.

– Vi har omtrent akkurat fått elsyklene til Norge. På slutten av året, når ulykkesstatistikken er klar, vil vi se om det er flere ulykker på elsykler.

Informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening ønsker at folk skal sykle mer, men er redd det motsatte vil skje dersom det blir et hjelmpåbud. Hun har mer tro på andre tiltak, som bedre sykkelveier.

– Vi er for at folk skal bruke hjelm, men vi mener et påbud er feil vei å gå.