Hopp til innhold

Trodde det var en skrivefeil

Passasjeravgiften er fortsatt med i revidert Nasjonalbudsjett. Dette er direktør på Sandefjord lufthavn Torp, Gisle Skansen svært overrasket over.

Sandefjord lufthavn Torp

DÅRLIGERE: Gisle Skansen tror tilbudet vil bli dårligere som en konsekvens av dette.

Foto: Sandefjord lufthavn Torp

– Jeg trodde og håpet at det var en skrivefeil at de ikke hadde fjernet denne passasjeravgiften, sier Skansen.

Regjeringen har ikke fjernet den mye omtalte passasjeravgiften. Ifølge revidert Nasjonalbudssjett som ble lagt frem i dag, er det foreslått å innføre dette fra og med juni i år. Skansen tror dette vil gjøre flytilbudet dårligere hvis den blir innført.

Hva betyr det at den fortsatt står innført 1. juni?

– Det er jeg litt usikker på. Den har ingen effekt i det hele tatt, flyene vil bare bli flyttet til et annet sted, og sånn sett ingen effekt, tilføyer Skansen.

Ingen overraskelse

Fylkesordfører Rune Hogsnes (H), sier at dette ikke kom som noen overraskelse.

– Regjeringen har stått hardt på dette, og de har vist tydelig at de har ønsket å innføre dette, sier Hogsnes.

Han legger til at dette er en avgift de ikke ønsker velkommen på noen som helst måte.

– Men det er heller ikke en avgift som vil ta livet av flyplassen vår, sier han og tilføyer at dersom det blir innført, kan han love at de skal følge utviklingen tett på hvilke konsekvenser det vil ha.

Tilbudet blir redusert

Skansen sier at når det gjelder pris på flytilbudene er dette opp til hvert flyselskap å avgjøre.

– Nå har vi stort sett godt fylte fly fra juni på Torp som er solgt. Og hvordan dette løses, får nesten flyselskapene svare for, sier han, og legger til at det ikke er noen tvil om at tilbudet ved Torp og andre lufthavner vil bli redusert.

Stortingsrepresentant for Vestfold Høyre og Finanspolitisk talsmann for Høyre Svein Flåtten, mener at de fleste bransjene har pressede marginer for tiden, men tror at dette vil være håndterbart for flyplassen.

– Det er veldig hyggelig å høre at det stort sett er fulle fly, og det betyr nok at det er mange ruter vi kan opprettholde, sier han.

Skansen legger til at han ikke vet om eller når den blir innført.

– Men om det blir innført, så vet vi enda ikke helt konsekvensene av det på kort sikt. At tilbudet på regionale og mindre lufthavner vil bli dårligere som en konsekvens av dette, er det ingen tvil om, avslutter han.