NRK Meny
Normal

Kom i bedre form med raggsokker

Treningssentrene regner med å se flere tusen nye fjes i løpet av januar. Men hvis du syns dørstokkmila blir litt vel lang, kan dette være alternativet for deg.

Stine Haugen viser trening med raggsokker.

NYTTÅRSFORSETT?: Personlig trener Stine Haugen viser deg hvordan du kan komme i bedre form med en ullsokk.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

– Vi vil selvfølgelig at folk skal komme til oss å trene, men jeg skjønner det hvis det er minus 15 grader ute og du absolutt ikke vil. Jeg vil heller at du skal trene hjemme, hvis alternativet er ingen trening.

Det sier personlig trener Stine Haugen ved Stamina treningssenter i Tønsberg. Hun råder dem som vil bli i bedre form til å bruke fantasien.

– Det er greit å vite at man kan trene med ting man finner hjemme, man må bare bruke fantasien. Det finnes også filmer på Youtube og andre steder, hvis man ikke kommer på noe selv.

Les hvordan du trener med raggsokker lenger ned i saken.

Flere tusen nye medlemmer

Ved Stamina merker de at det er et nytt år og en del som har nyttårsforsetter om å komme i bedre form.

– Vi har fått mange nye medlemmer, sier Haugen.

Dette merker også treningssenterkjeden Fresh Fitness. De har fått inn rundt 100 nye medlemmer i Tønsberg og Sandefjord de siste dagene. Når det gjelder alle sentrene deres regner de med å få 20 000 nye medlemmer i løpet av januar.

– Januar er den måneden i året med størst pågang på sentrene våre. Vanligvis øker medlemsmassen med nesten 25 prosent i løpet av januar/februar, opplyser administrerende direktør Paal Hansem.

Men sentrene ser også, år etter år, at det dabber av utover vinteren og våren.

– Du må bestemme deg. Vil du virkelig det her? Nå sier du ja, og du må huske den følelsen du får. Alle vet at det er veldig deilig når du legger deg på sofaen på kvelden og har trent. Den følelsen kan du nesten ikke bytte ut med noe, sier Haugen.

Du kan bli hjemme

Hvis du av ulike grunner ikke kommer deg til treningssenteret, kan du altså grave i skuffen din etter et par raggsokker. Ifølge Haugen er dette en type trening som passer for alle.

Du trenger heller ikke gå ut av huset.

– Det er en trening som alle kan gjøre hjemme i stua si. Hvis man ikke kommer over dørstokkmila, så tar du frem ullsokken hjemme, sier den personlige treneren.

Slik gjør du det:

  • Det er en fordel å ha på seg sko
  • Sett høyre fot på sokken
  • Stå rett opp og ned med bena rett under skuldrene dine. Ha en stolt og fin holdning
  • Skyv høyrefoten din, som har en sokk under seg, bakover og bøy venstre kne samtidig – jo lenger bakover du går, jo tyngre blir det
  • Du trenger ikke mer enn 8–10 gjentakelser, så kan du bytte ben

– Det er viktig å ha brystet opp, og rett og fin rygg, legger Haugen til.

– Pensjonister, eliteutøvere – alle kan gjøre det der. Bare styr det etter ditt nivå, så blir du sliten uansett.