NRK Meny
Normal

– Trist at Rygge legges ned

– En innføring av flypassasjeravgiften vil få konsekvenser, men betyr ikke et være eller ikke være for Sandefjord Torp lufthavn, sier lufthavnsjef Gisle Skansen.

Gisle Skansen

Lufthavnsjef ved Torp lufthavn synes lite om at konkurrenten Rygge flyplass legges ned.

Foto: Ola Walberg / NRK

Tirsdag kveld vedtok styret i Rygge Sivile lufthavn å avvikle driften av lufthavnen fra 1. november.

I februar ble det kjent at flyselskapet Ryanair ville si opp avtale om base på Rygge, dersom flypassasjeravgiften ble innført. Styret for Rygge Sivile lufthavn konkluderte at uten base på flyplassen, ville trafikken bli så liten at driften ikke vil være lønnsom.

Rundt 1000 personer kan miste jobben.

– Det er trist fordi det er en av to privateide lufthavner av en viss størrelse i Norge som står på utsiden av den store Avinor-strukturen, som nå ikke lenger ser ut til å finne det mulig å drive i Norge, sier lufthavnsjef for Torp Sandefjord lufthavn, Gisle Skansen.

Han legger til at det er for tidlig å si hva nedleggelsen vil bety for dem i Sandefjord. Det kan åpne muligheten for et større marked, samtidig som flypassasjeravgiften kan få konsekvenser.

– Rent økonomisk vil passasjeravgiften i utgangspunktet være negativ for lufthavnen vår også.

– Markedsmessig vil dette muligens åpne noen muligheter. Det vil imidlertid også være en god del diskusjoner med dagens aktører på Torp, som sikkert vil tenke seg nøye om før de gjør sine beslutninger rundt fremtidige destinasjoner og frekvensvolum med basis i denne nye avgiften.

Kartlegging av kapasiteten

Tirsdag kom også meldingen om at Stortinget besluttet å kartlegge flyplasskapasiteten på Østlandet. Det er Skansen i utgangspunktet positiv til.

– Men spørsmålet er om det er en reell kartlegging, eller om man egentlig har bestemt seg i forkant, legger han til.

Skansen syns myndighetene må tenke på to ting, både solid kapasitet på Gardermoen, og på beredskap.

– Man må ha en alternativ landingsplass ikke altfor langt unna hovedflyplassen.

– Torp har sitt eget nedslagsfelt. 600 000–700 000 anser Torp som sin flyplass. Vi har mellom halvannen og to millioner reisende hvert år. Det bør det tas hensyn til i iveren etter å bygge ut Gardermoen ytterligere.