Jobber 10 timer mindre i uka, men føler han rekker mer

Tre grep har hjulpet direktør Bent Aamotsmo til å gå hjem fra jobb med en god følelse.

Bent Aamotsmo og Elke Rønningen

OVERSKUDD: Psykolog og veileder Elke Rønningen ser at Bent Aamotsmo har fått mer overskudd og bruker mindre tid på unødvendige oppgaver på jobben ved å prioritere strengere.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

– Før synes jeg at jeg ikke fikk gjort det jeg virkelig skulle gjøre på jobben. Det ble vanskelig å legge bort jobben hjemme og jeg var sliten, sier Bent Aamotsmo, som sitter i ledergruppen til matvarekjeden Coop.

E-poster, meldinger, Facebook og andre sosiale medier kan ta bort oppmerksomheten fra det du faktisk skal gjøre på jobben.

Det siste året har han og de andre i ledergruppa fått hjelp av psykolog og veileder Elke Rønningen i Horten til å bli mer effektive.

Nå jobber han rundt 10 timer mindre i uka, men føler han rekker mer. For å oppnå dette, gjennomførte han i hovedsak tre grep.

1: Starter dagen med å tenke

Den første halve timen på jobb har han mobilen på lydløs. E-posten åpner han ikke ennå. Dermed kan han tenke uforstyrret gjennom hva som er viktig å gjøre denne dagen.

Gjøremålene skriver han opp på en detaljert liste. Deretter sjekker han e-post. Oppgavene blir huket av når de er utført.

– Det gir en følelse av mestring å se at ting blir gjort, sier han.

2: Skrur av mobilen

Aamotsmo og de andre lederne er opptatt av at de gjør en ting om gangen. På møter blir mobiler slått av og det er ikke lov å svare på e-poster, meldinger eller sende en gratulasjon på Facebook.

Dermed har de mer effektive møter, er mer til stede og tar bedre beslutninger.

Bent Aamotsmo

EFFEKTIVT: Direktør Bent Aamotsmo sier han jobber færre timer i uka, men mener han får gjort mer ved å holde strengt fokus.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

3: En e-post mindre

Det tar tid å lese og svare på e-poster. For på begrense mengden, skal de heller gå og snakke med en kollega når det er mulig.

Aamotsmo mener det er for lett å sende en e-post, sette folk på kopi, framfor raskt å få en avklaring ved å snakke med personen.

Avbrytelser tar tid

En bevisst prioritering av oppgaver har gitt resultater.

– Ofte reiser jeg hjem med energi og godt humør. Det blir enklere å ta en treningstur og bidra hjemme, sier direktøren.

Psykolog og veileder Elke Rønningen mener andre kan lære av tipsene hun har lært Aamotsmo og de andre lederne, for å oppnå målene sine på jobb.

Hun sier det handler om å ta kontrollen selv og være fokusert.

– Blir du avbrutt av en e-post mens du lager en presentasjon, viser forskning at du er mindre konsentrert når du jobber med presentasjonen igjen. Det er fordi deler av oppmerksomheten din henger igjen i informasjonen i e-posten, sier hun.

Øystein Sørebø

SKJERMER SEG FRA SKJERM: IT-professor Øystein Sørebø er opptatt av at han skal ha kontroll over arbeidsdagen og unngår varslinger fra e-post og sosiale medier.

Foto: Privat

Dropper varsler

Professor Øystein Sørebø i IT-ledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge er også opptatt av å unngå unødvendige forstyrrelser i jobben.

Han slår av varsler på sosiale medier og e-post for å konsentrere seg.

Dermed blir han mindre stresset og mer til stede, forteller han.