I denne type konkurranse er det innlagte transport-, orienterings-, pålitelighets- og ferdighetsetapper, forteller løpsleder Magne Helland i NMK Sandefjord.
– Her er det samarbeid som teller for du må ha med deg en kartleser, fortsetter han.
I et halvt år har han planlagt hvordan løypa skal være og hvor den skal gå og hva som skal skje hvor. NMK Sandefjord har blant annet lånt den østlige taksebanen på Sandefjord lufthavn Torp og Hovlandbanen i Larvik, til ferdighetsetappene.
– Vi gjorde en kjapp spørreundersøkelse etter løpet i dag og folk var veldig fornøyde med løypa, postmannskaper og alt, sier Magne selv om det sitter litt lange inne for han å skryte.
Og i orienteringsetappene er kartene nøye gjennomgått. Der har deltakerne funnet fram på veien ut ifra en kjøreordre og kart.
– I konkurransens transportetapper er det om å gjøre å kjøre på idealtid, så her er det mange egenskaper som blitt testet hos de ulike teamene.
Nesten 22 mil rundt om i Vestfold har løpet gått i dag.
Tilfeldig at den yngste bilen vant
Det nesten bare gamle bilder som var med. Den eldste er en Austin Healey fra 1964 og den nyeste er en VW Golf 1,9 Tdi 2003.
– Den yngste bilen vant, er det en fordel å kjøre nyere bil?
– Nei, absolutt ikke. Det er bare tilfeldig denne gang, smiler Helland.
– Det blir ikke fest etterpå da?
– Nei folk er slitne fordi det er veldig krevende så de fleste vil kjøre hjem. De fleste kjører bilene men noen tar den på henger, forteller Helland.
Det kjøres i 10 klasser A, B, C Og C2. C2 er nybegynner klassen og A er den beste. Challenge Vestfold er også en del av to andre cuper, som vinnerne kan gå videre i.