Hopp til innhold

Tips til festivalgjengeren

En fjerdedel av befolkningen har vært på festival de siste tre år. Mange lurer på hvilke rettigheter de har.

Sondre Justad

Sondre Justads opptreden på Stavernfestivalen i 2015.

Foto: Akam1k3

Hvert år får Forbrukerrådet henvendelser fra folk som har vært og skal på festival. Særlig får de spørsmål om hvilke regler som gjelder dersom for eksempel en eller flere store artister har meldt avbud.

Nå er det jo høysesong for festivaler, og da får vi ukentlige henvendelser.

Det sier Pia Cecilie Høst, leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Hun sier det korte og enkle svaret er at du har krav på erstatning dersom du har kjøpt en vare som ikke holder det den lover.

Hovedregelen er at har du kjøpt og betalt for noe, så har du også krav på erstatning eller refusjon, sier Høst.

Pia Cecilie Høst

Pia Cecilie Høst er leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet

Foto: Forbrukerrådet

Hun legger til at det i noen tilfeller er tatt klare unntak fra hovedregelen, men at disse også kan være helt urimelige, så forbrukeren må selv passe på og rådføre seg dersom man er usikker.

Ulike betalingsmetoder

De mange tusen festivalene som finnes, har også ulik praksis når det kommer til hvilken betalingsløsning som brukes inne på selve festivalområdet. Tidligere var det kontanter som gjaldt, men i et så godt som kontantløst samfunn er kort og også betalingsløsninger via en brikke i festivalarmbåndet blitt populært. Sistnevnte benyttes både av Slottsfjellfestivalen, Vinjerock, Stavernfestivalen og Fjordfesten, men har tidligere høstet kritikk fra blant annet Forbrukerombudet.

– Vi har hatt kontanter, kort og bonger, men er nå på det tredje året med betalingsbrikke i armbåndet, og har fått positive tilbakemeldinger på det fra publikum.

Det sier Hanne Børresen, festivalsjef i Fjordfesten i Sandefjord. Hos Fjordfesten går tilbakebetalingen av et eventuelt restbeløp, etter endt festival, automatisk inn på konto dersom du registrerer kontonummeret ditt. Det var det også flere andre festivaler som valgte å gjøre etter kritikken fra Forbrukerombudet.

Les også: Norske festivaler endrer utskjelt betalingsarmbånd

Øyafestivalen derimot ønsker ikke en tredjepart inn i bildet, og mener denne betalingsløsningen blir rotete. Hos dem betaler man med sitt vanlige bankkort.

– Vi har alltid synes det har vært best for både oss og publikum å bruke de betalingsmetodene vi bruker til vanlig.

Jonas Prangerød Øyafestivalen

PR-sjef ved Øyafestivalen, Jonas Prangerød

Foto: Halina Sjuve / Øyafestivalen

Det sier Jonas Prangerød som er PR-sjef for Øyafestivalen.

Fortsatt mange falske billetter i omløp

Et annet aspekt ved festivaler er falske billetter, som de siste årene har fått mye oppmerksomhet. Høst i Forbrukerrådet sier de får flere henvendelser om såkalte svartebørsbilletter.

– Det å selge billetter videre med fortjeneste er ulovlig. Vi skjønner at folk tyr til det når man har et sterkt ønske å se sine helter, men fraråder det for vi ser at det ofte skaper problemer.

Tre tips til deg som forbruker

Høst i Forbrukerrådet har tre klare tips til festivalpublikummet.

  • Billetter: Å handle fra seriøse aktører er viktig. Det er ulovlig å selge billetter på svartebørsen. Er du usikker på nettsiden kan et enkelt søk ofte fortelle deg om dette er en seriøst aktør eller ikke.
  • Kredittkort: Betal billetten med kredittkort. Gjør du det kan du gå til bankforbindelsen din, dersom det viser seg at billetten er falsk.
  • Finn en møtearena: Det er alltid en risiko å overføre penger som en ukjent person. Høst anbefaler å finne en god møteplass slik at du som forbruker får billetten før du overfører pengene.