Hopp til innhold

Tid for hull og sprekker i veibanen

Det er tid for hullete og sprukne veier. Mye går over av seg selv, sier fagfolkene.

Dette går over av seg selv

Dette går over

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Mange veier over hele landet preges av vinter, kulde og fuktighet. Det er tid for telehiv nå.

Koster store summer

Landets riks- og fylkesveier utbedres for store beløp hvert år. Noen steder holder det i mange år, andre steder må det lappes om og om igjen.

Noen mener det brukes for lite penger.

– Vi bruker det vi får, og noen ganger vel så det, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen i Vestfold.

Fylkesvei 321 mellom fra Høyjord og forbi Vivestad i Vestfold er blant de veier som er utbedret de senere år. Utbedringene har vært en kombinasjon av trafikksikkerhetstiltak og fornying av veidekket.

Det ble satt opp nytt rekkverk, byttet noen stikkrenner, det ble satt opp deformerbare skilt, det ble anlagt nye veilys og det ble lagt ny asfalt. Dette var ferdig for om lag tre år siden. I alt ble det utbedret for rundt 10–12 millioner kroner.

Se video: Bli med på noen meter kjøretur på fylkesvei 312

Fylkesvei 312 Vivestad mars 2013, kjøring på veien

Se fylkesvei 312 ved Vivestad mars 2013.

Reparerer seg selv

Nå er våren her igjen og telehivet merkes. Rett nok, skal vi tro fagfolkene i veivesenet, så er det blitt bedre selv om enkelte bilister ikke synes det.

– De langsgående sprekkene i asfalten kommer til å gå mye tilbake av seg selv, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen.

Asfalten har den egenskapen at når det blir varmere, og den ikke er for gammel, så går mye tilbake.

– Vestfold har blant landets beste veier, sier Kaurin, og støtter seg til en ny statistikk som er utarbeidet og som sier noe om hvilke fylker om har mest og minst forfall per løpemeter fylkesvei.

– Der kommer vi i Vestfold klart best ut blant fylkene i region sør, sier han.

Kaurin forklarer at årsaken til at veien hever seg slik at asfalten sprekker er at snø som er brøytet og ligger langs veiskulderen isolerer slik at det ikke kommer like mye kulde i grunnen som i veibanen.

– Dermed hever veien seg i midten. Når det blir varmere, går det tilbake og sprekkene går sammen i stor grad, sier Kaurin

(Tekst fortsetter under bildet)

Dette ordner trolig seg selv

Dette er et nærbilde av en langsgående sprekke i asfalten. Det kan virke større enn det er, men dette er en sprekk som skal gå over av seg selv etter at det er fylt litt sand i sprekken.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ikke helt optimal utbedring

– Da vi iverksatte utbedringer på denne veien, så valgte vi en løsning som var rundt 80 prosent optimal. Det var ut fra den økonomien som var mulig å bruke da. Vi regnet med at vi må utbedre etter noe tid, sier han

Nå er det mye telehiv og sprekker på denne veien, men ifølge veivesenets folk ikke mer enn de kan forvente.

Byggeleder Odd Tandberg i Statens vegvesen i Vestfold sier de kommer til å fylle grus i hull og langsgående sprekker.

– Hvis ikke, går de ikke tilbake, sier han.

Han er, i likhet med andre i Statens vegvesen, overrasket over at denne veien har klart seg bra gjennom et par vintre etter utbedring.

– Det hopper og spretter

Men, det er andre som ikke er begeistret.

– Det hopper og spretter når vi kjører på denne veien, sier Per Arne Kristiansen, som kjører taxi i Kodal og Andebu.

Selv kjører han en stor maxitaxi.

– Jeg kan ikke kjøre mer enn i 40 km/t på denne veistrekningen. Jeg trodde den skulle bli ganske bra når den ble utbedret, men det kommer igjen hvert år akkurat på de samme stedene, sier han.

– Det er ikke morsomt å kjøre nå om dagen, sier Jan Birger Heftøy.

Også han kjører taxi i Kodal og Andebu.

– Det føles som om pengene går rett ut av vinduet, sier en tredje taxisjåfør, Sverre Johan Farstad.

– Vi har forsøkt å klage, men vi kommer jo ingen vei. Vi får beskjed om at det er sånn det er. Skal det bli bedre, må nok alt gjøres helt fra bunn, for det er nok underlaget under veibanen som ikke holder mål, sier han.

I år er det satt av 80 millioner kroner til ny asfalt på fylkesveiene i Vestfold og 30 millioner kroner til riksveiene. Det forteller overingeniør Rune Hanheide i Statens vegvesen.

Det er ikke planlagt noe ny asfalt på fylkesvei 312 i år.

Hanheide forteller at på en slik vei som denne vi har omtalt, koster det anslagsvis én million kroner å asfaltere én kilometer vei.

Kritiske taxisjåfører

Per Arne Kristiansen til v. og Jan Birger Heftøy til h. kjører taxi i Andebu og Kodal. De kjenner veibanen på de fleste veier i kommunen. de er ikke spesielt begeistret for vedlikeholdet.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark