Hopp til innhold

Tester førerløs buss i Vestfold

I to dager har en førerløs buss kjørt rundt på skoleområdet til Høgskolen i Sørøst-Norge.

Selvgående buss i Vestfold

SELVGÅENDE: Bussen har plass til 12 passasjerer.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Det er jo et lite blikk inn i framtiden, sier fylkesordfører i Vestfold, Rune Hogsnes.

Sammen med representanter fra fylkeskommunen og andre nysgjerrige sitter han inne i en førerløs buss som kjører rundt på området til Høgskolen i Sørøst-Norge på Bakkenteigen i Horten.

I to dager har fylkeskommunen testet bussen, som de håper skal kunne kjøre fast rute mellom høgskolen og den nye jernbanestasjonen på Skoppum vest i framtiden.

– Vi ser for oss en spennende utvikling hvor Norge, Vestfold og Høgskolen i Sørøst-Norge er med, sier leder for samferdsel og areal i Vestfold fylkeskommune, Hans Hilding Hønsvall.

– Stopper for nesten alt

Den førerløse bussen fylkeskommunen har testet, har en maksfart på 40 kilometer i timen. Den har plass til 12 passasjerer.

– Dette minner litt om å kjøre heis, bare at den ikke kjører opp og ned men bortover gata, sier Hønsvall under prøveturen.

Det er imidlertid fortsatt noen år til en slik buss kan kjøre blant annen biltrafikk i Vestfold. Førerløse kjøretøy er ennå ikke tillatt i trafikken i Norge, og det jobbes med å endre regelverket. Samtidig er ikke bussen smart nok ennå.

– Det er for tidlig å si når dette kan bli en realitet, men utviklingen går fort, sier Hønsvall.

Han har vært med på testingen begge dagene, og forteller at det slett ikke er noe problem for bussen å stoppe når den møter hindringer. Problemet er heller at den stopper for mye, at en plastpose i veien kan føre til stopp, forteller han.

Autonom buss i Vestfold

PASSASJERER: Den førerløse bussen ble testet av passasjerer på Bakkenteigen.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Kan brukes flere steder

I tillegg til å bruke bussen mellom høgskolen og en jernbanestasjon ser fylkeskommunen for seg flere bruksområder for førerløse busser.

– Vi er i ferd med å bygge en ny videregående skole i Horten som skal produsere mer strøm enn den bruker. Da kreves det også at vi har en god kommunikasjon fra skolen til hovedknutepunktet for kollektivtrafikk.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark