For samme periode i 2009 hadde Color-gruppen et overskudd på 323 millioner kroner.
– Ja, det ser fælt ut, men vi har full kontroll, forsikrer konserndirektør Helge Otto Mathisen.
Han sier at ledelsen totalt sett er tilfreds med halvårsregnskapet, og peker på tekniske regnskapsregler som en del av bakgrunnen for det røde tallet.
Les også:
Kansellerte mange ruter
– Vi hadde redusert produksjon i Color Line i første halvår. Det var 45 flere rutekanselleringer som følge av isforholdene i Ytre Oslofjord, og skipene våre lå 18 dager lenger på verksted enn planlagt i forbindelse med ordinære dokkingsperioder. Bunkerutgiftene våre lå i år dessuten 40 millioner kroner over det vi brukte første halvår 2009, sier Mathiesen
Slike kanselleringer blir det ikke store inntekter av. I første halvår i år reiste 1.816.859 passasjerer, og det er en reduksjon på over 45.000 passasjerer fra samme tidsrom i fjor.
I tillegg måtte eiere av privatbiler og operatører av lastebiler utsette reiser eller finne andre måter å komme seg fram til bestemmelsesstedet på.
Det ga totale driftsinntekter på vel 2.01 milliard kroner i første halvår, mot vel 2,03 millioner kroner i samme periode i 2009.
Driftsresultatet for gruppen ble i første halvår i år 43 millioner kroner mot 357 millioner i fjor.
Har fått konkurranse
Konkurransesituasjonen for ferjeselskapene i det skandinaviske markedet har i mange år vært den samme, men i år har den endret seg for Color Line.
Det er kommet en ny aktør på overfarten mellom Kristiansand og Hirtshals.
I tillegg har Color Line fått konkurranse fra rene cruiserederier med kortcruise direkte fra Kiel og Oslo.
– Vi er i dag den eneste transport- og cruiseoperatøren med regelmessig trafikk mellom Norge og utlandet som seiler under norsk flagg og under norske rammebetingelser. Dette understreker etter min mening behovet for likeverdige rammebetingelser, sier Mathisen, som ikke vil si noe om hva som kan skje dersom vilkårene endrer seg vesentlig.