Suksess kan stoppe busstilbudet

I fjor startet ekspressbussen opp mellom Larvik og Tønsberg i rushtiden. Nå skal politikerne evaluere om konkurransen med NSB er for stor.

Ekspressbussen til Larvik
Foto: Fredrik Hansen / NRK

I fjor reiste 50 000 passasjerer med ekspressbussen som bare stopper noen få steder i Larvik, på Foksrød i Sandefjord og på tre stopp i Tønsberg.

Dermed går det like raskt som med tog og billetten er billigere.

Erik Gundersen, administrerende direktør i VKT

Erik Gundersen, administrerende direktør i Vestfold kollektivtrafikk.

Foto: Mathilde Torsøe/NRK

Tilbudet kom etter forslag fra fylkespolitikerne og ble raskt en suksess.

Administrerende direktør Erik Gundersen i Vestfold kollektivtrafikk sier prøveprosjektet har vært en suksess:

– Vi har fått mengder med positive tilbakemeldinger fra dem som bruker tilbudet.

– Er det aktuelt å fortsette etter prøveperioden?

– Ja, definitivt, men det krever at noen dekker kostnadene. Fylkestinget bevilget penger spesifikt til denne ruta, så det må komme mer penger, sier Gundersen.

Siv Tørudbakken

Sjef for samferdsel i fylkeskommunen, Siv Tørudbakken.

Foto: Hedmark fylkeskommune

Han presiserer at dette tilbudet kun er et supplement til togtilbudet, ikke en erstatning.

For populært?

Det kan virke rart at et tilbud er for populært, men nå skal man altså undersøke om de som tar bussen før kjørte tog eller om de kjørte bil.

Svaret på det kan avgjøre busstilbudets videre skjebne:

– Det er interessant å se hvor mange som bruker toget som har gått over til buss. Når offentlige midler skal brukes må vi gjøre en god evaluering, sier sjef for samferdsel i fylkeskommunen, Siv Tørudbakken.