Krisetelefonen til Kirkens SOS i Tunsberg, som omfatter Vestfold og Buskerud, står sjelden stille i disse dager.
– Vi får knapt lagt på røret før det ringer igjen. Vi trenger flere til å ta krisetelefonen, så de som ringer inn slipper å vente så lenge i kø, sier daglig leder Anne Line Diesen.
Hun forventer i tillegg enda større pågang i julehøytiden. Det er nemlig høysesong for mennesker som kan komme til å ta livet sitt.
– Kriser kan bygge seg opp over tid, og de kan komme akutt. Det eneste en trenger da, er noen å snakke med, sier hun.
- Les også:
– Problematisk med telefonkø
«Tine», en av de frivillige, sier at hun alltid vurderer nøye hva hun skal si til de som ringer og sier at de ønsker å ta livet sitt.
– Hva jeg sier avhenger av responsen jeg får i den andre enden. Men jeg lytter alltid. Det er mange samtaler der jeg ikke bidrar med mange setninger, forteller hun.
Alle medarbeiderne i Kirkens SOS er anonyme og har taushetsplikt. Diesen mener det er problematisk at de som ringer havner i telefonkø.
– Når det oppstår en krise i livet har en kanskje ikke lyst til å ringe noen venner. Så tar en mot til seg og ringer Kirkens SOS for første gang og da er det ikke godt å bli møtt med en telefonsvarer.
Hun sier at Kirkens SOS ønsker frivillige av alle mennesketyper.
– Kriser i livet oppstår hos alle slags forskjellige folk, til ulike tider. Derfor trenger vi et mangfold, sier Diesen, og legger til:
– Alle frivillige hos oss gjennomgår et kurs på 40 timer. De får også noen prøvevakter.
- Les også:
– Anbefales sterkt
"Tine" opplever det som svært meningsfylt å ta Kirkens krisetelefon.
– Jeg vil sterkt anbefale andre å bli frivillig her, sier hun.
Nummeret til Kirkens krisetelefonen er 22 40 00 40. Kirkens SOS opplyser at de på landsbasis får 200 000 henvendelser i året.
- Les også: