Konduktørene hvisker når de kontrollerer billettene. Du blir uglesett eller hysjet til hvis du snakker eller hører på musikk, og lyden av tasteklikk er heller ikke anbefalt. Vi er i stillevognen. Her kan man slappe av og gjerne sove (om man ikke snorker så høyt).
Så: TUUUUUUUUUUUT!!!
Stillheten brytes av togets tyfon, som tuter, akkurat slik den skal gjøre. Men på omtrent halvparten av turene, er tutelyden ekstra høy over stillevognen.
På taket
– Det er et paradoks, sier Terje Kaldager, som bruker stillevognen hver dag når han pendler mellom Tønsberg og Oslo.
– Jeg synes det er et fint tilbud. Mange av konduktørene er flinke til å gi beskjed om å dempe seg til dem som har et litt for høyt støynivå.
Stillevognen er alltid enten forrest eller bakerst i toget. Tyfonen er plassert på taket av den første vognen, og når stillevogna er forrest, høres derfor tutingen høyere i stillevognen enn i alle de andre vognene på toget.
– Vi hører tyfonen fem ganger mellom Tønsberg og Skoppum. Men så blir det stille etter det, sier Kaldager.
– Vanskelig å endre
Kommunikasjonssjef for NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby, sier det er praktiske årsaker til at stillevognen ofte er den mest bråkete når toget tuter.
– Stillevognen er plassert i enden av toget fordi man ikke skal ha gjennomgangstrafikk i denne vognen. I den andre enden av toget er komfortvognen plassert, sier Lundeby.
Ifølge kommunikasjonssjefen er det ikke mulig å gjøre komfortvognen om til stillevogn når toget snur.
– I komfortvognen er det blant annet en kaffemaskin som gjør det umulig å bytte om på funksjonen til vognene hver gang man snur toget. Jeg skjønner at det kan virke forstyrrende når det er tut fra tyfonen, men det er vanskelig å endre på dette.
– Går det an å endre plasseringen av tyfonen, slik at den ikke er rett over stillevognen?
– Den skal varsle når toget kommer, og er retter framover. Så den må være plassert i enden av toget, slik den er plassert nå.