Hopp til innhold

– Vi ønsker å komme hjem like hele

Anleggsleder sier det oppstår flere titalls farlige trafikksituasjoner daglig.

Frykter ulykke

FARLIG: Dag Anders Andersen og Svein Harald Koppen havner ofte i farlige trafikksituasjoner.

Foto: HINA ASLAM / NRK

Trusler, grov kjefting og farlige trafikksituasjoner preger hverdagen til veiarbeidere.

– Vi ønsker å komme hjem like hele, slik vi forlot familiene våre.

Anleggsleder Dag Anders Andersen, Marthinsen og Duvholt AS.

Nå frykter både de og Statens vegvesen dødsulykker.

– Vi mottar stadig flere innrapporteringer om slike hendelser, forteller Bent Abrahamsen som er byggeleder for asfalt i Statens vegvesen.

– Kjører på rødt lys

– Vi ønsker å komme hjem like hele, slik vi forlot familiene våre, sier anleggsleder Dag Anders Andersen.

NRK møter han og kollegaen Svein Harald Koppen på Semsbyveien i Tønsberg.

De jobber for Marthinsen og Duvholt AS, og begge kan fortelle at de opplever farlige trafikksituasjoner når de arbeider på veiene.

– Bilister kjører for fort og de stopper ikke på rødt lys engang, sier Andersen.

– Vi må passe på oss selv, fordi bilistene tar ikke hensyn, legger Koppen til.

Ifølge Andersen kjører rundt 8 000 biler på Semsbyveien hver dag, og han hevder at det oppstår opptil 50 farlige trafikksituasjoner i løpet av dagen.

– Slik situasjonen er nå, venter vi bare på en dødsulykke, sier Bent Abrahamsen, byggeleder for asfalt i Statens vegvesen.

– Vær så snill og respekter arbeidsområdene og kjør forsiktig. Vi skal ikke ha en dødsulykke.

Bent Abrahamsen, byggeleder for asfalt i Statens vegvesen.

– Bare toppen av isfjellet

Bent Abrahamsen

TIL BILISTENE: – Kjør forsiktig, oppfordrer Bent Abrahamsen i Staten vegvesenet.

Foto: HINA ASLAM / NRK

Totalt er det meldt inn 138 trafikksituasjoner som kunne ha endt galt i Vestfold. Dette er tall fra 2014 til 1. august i år.

I hele region sør (Vestfold, Buskerud, Telemark og Agder-fylkene) har 927 hendelser blitt rapport inn i samme periode.

– Tallet er ikke riktig, sier imidlertid Abrahamsen.

Folk har blitt flinkere til å rapportere inn slike hendelser, men dette er bare toppen av isfjellet, ifølge byggelederen.

– Mange veiarbeidere tror at det hører med jobben å være en del av farlige situasjoner. Slik skal det ikke være, sier han.

Andersen bekrefter dette og sier at hvis de hadde rapportert alle hendelsene, så hadde de ikke fått gjort noe annet.

Kan stenge veier

– Situasjonen er ikke akseptabel og hvis den ikke forandrer seg, kommer vi til å sette inn flere tiltak, sier Abrahamsen.

Det kan bety at de velger å stenge veier, forsterke skilting eller sette inn flere fartsdempere, som de var nødt til å gjøre på Sem.

– På Semsbyveien satte vi opp lysskilt og snevret inn veien. Når det ble gjort, begynte bilister å kjøre en snarvei som ligger på andre siden av veien og som var midt i et boligstrøk.

– Farten ble ikke tilpasset og flere kjørte i 80 kilometer i timen der. Til slutt ble det satt opp flere fartsdempere, forklarer Andersen.

Semsbyveien

ARBEID LANGS VEIEN: På Semsbyveien i Sem foregår det veiarbeid.

Foto: HINA ASLAM / NRK