NRK Meny
Normal

Stadig mindre utslipp fra ferger

Color Line har redusert utslippene av CO₂ med 10 000 tonn i året. Lørdag åpnet selskapet sitt fjerde landstrømanlegg.

Landstrømanlegg i Sandefjord

LANDSTRØM: Dette anlegget gjør at motorene kan skrus av når «Color Viking» ligger til kai i Sandefjord.

Foto: Tor H. Christiansen

Det var klima- og miljøminister Vidar Helgesen som lørdag åpnet Color Lines nye landstrømanlegg i Sandefjord.

Tidligere har selskapet etablert tilsvarende anlegg i Oslo, Kristiansand og Larvik.

– Investeringene bidrar til en mer lønnsom, bærekraftig og miljøvennlig drift, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Landstrømanleggene gjør at motorene kan stanses når selskapets ferger ligger til land.

Ifølge Color Line blir CO₂-utslippene i Sandefjord nå redusert med 2500 tonn i året. På landsbasis sørger de fire anleggene for en årlig reduksjon på rundt 10 000 tonn. Det tilsvarer utslippene fra mer enn 5000 biler.

Fornøyd ordfører

Tidligere i sommer startet byggingen verdens største hybridskip, som Color Line planlegger å sette i trafikk mellom Sandefjord og Strömstad i 2019.

Landstrømanlegget som nå er satt i drift vil da fungere som hurtiglader, slik at milliardskipet kan kjøre med kun batteridrift i Sandefjordsfjorden.

Bjørn Ole Gleditsch.

VIKTIG FOR KOMMUNEN: Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch, sier det bra at Color Line reduserer CO₂-utslippene.

Foto: Lina Gaganis / NRK

Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch, er glad for denne utviklingen.

– Vi har gjennom våre miljøkrav bidratt til at vi nå får landstrøm, sier han, og viser til kriteriene i kommunens siste konkurranse om seilingstider fra Sandefjord.

Han håper innbyggerne på sikt vil merke effektene av fergeselskapets miljøsatsing.

– Jeg håper de merker at det blir bedre luftkvalitet og mindre støy. Særlig når hybridfergen kommer.