NRK Meny
Normal

Nå er det slutt på køen på E18

Etter tre år med veiarbeid er endelig alle fire feltene åpne for trafikk på E18 mellom Tønsberg og Larvik. Og i sommer kjører du gratis.

Kjøretur på nye E18 i Vestfold

Ikke mer køkjøring gjennom Vestfold. Klokka seks torsdag morgen var veien åpen for trafikk. Se video fra den nye veien.

Så er tiden med omkjøringer og nedsatt hastighet på grunn av byggearbeider på E 18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold over. I morgen kommer statsministeren og klipper snora, men den nye veien åpnet klokka seks i morges.

– Når veien er helt ferdig, og det blir 110 hele veien fra Tønsberg til Larvik, så er reisetiden mellom de to byene 20–25 minutter, sier prosjektleder Steinar Aspen i Statens vegvesen Vestfold

Gratis i sommer, men så ...

Du sparer fort nesten en halvtime på reisen gjennom Vestfold nå. På de mest trafikkerte tidspunktene på døgnet, tok det fort 40 minutter mellom Tønsberg og Sandefjord. Nå som veien er ferdig, er reisetiden mer enn halvert.

Men det koster. Når veien er helt ferdigstilt i høst må du også betale bompenger. Det er ikke endelig avklart hva satsene blir på den nye veien, men foreløpig er det sagt fra myndighetshold at det vil koste 88 kroner å kjøre fra Gulli til Langangen på grensa til Telemark.

– Det jobbes med, fra regjeringen side, å få det ned mot 60 kroner, men enn så lenge er 88 kroner beløpet vi opererer med, men det blir fra høsten, sier Aspen.

E18 fra Oslo til Vestfold er en av de viktigste og mest trafikkerte vegstrekningene i Norge. Nå som strekningen fra Gulli til Langåker (Tønsberg-Sandefjord) er ferdig, gjenstår kun utbyggingen forbi Larvik før hele E18 gjennom Vestfold har motorvegstandard.

80-skilt i sommer

E18, Natvall.

Det har vært vegarbeid på E18 mellom Gulli og Langåker i flere år. Nå er det over.

Foto: Jarle Foss/Statens vegvesen

Det gjenstår en del arbeid langs veien, selv om selve kjørearealet er ferdig. I sommer skal vegvesenet gjøre ferdig elektroarbeider på strekningen. I tillegg skal det plantes og pyntes langs veien.

– Fordi vi skal ha folk i arbeid langs veien, så blir det 80 kilometer i timen på strekningen i sommer. Men i høst, når vi ferdige, så blir det 110 kilometer i timen på hele strekningen, sier Aspen.

Fokserød 2014

Fokserødkrysset i april 2014.

Foto: Jarle Foss for Statens Vegvesen
Fokserød 2011

Fokserød våren 2011.

Foto: Jarle Foss for Statens Vegvesen

Slutt på møteulykker

Kjører du E18 til vanlig, vil du merke store forandringer fra og med i dag. Aspen går så langt som å si dramatiske forandringer. Og han tenker på både fremkommelighet og sikkerhet.

25.000 bilister kjører daglig på strekningen mellom Sandefjord og Tønsberg. For å unngå ulykker mens veiarbeidene har pågått, har fartsgrensen vært satt ned til 70, og enkelte steder ned til 60, kombinert med dobbel gul midtlinje. På tross av det har det vært flere dødsulykker på strekningen under ombyggingsperioden.

– Nå er det midtdelere hele veien, så møteulykkene er det slutt på. Men det er klart, det er sju kryssområder på veien, av- og påkjøringer hele veien, så selv om vi har laget en flott vei, så må folk også være bevisste på at det er en utfordring å kjøre på en høyhastighetsvei, sier Aspen.