Hopp til innhold

Skyttelbuss er mer effektivt

Lufthavnsjefen liker tanken om rullende fortau under landingsstripa på Torp, men syntes prisen er i høyeste laget.

Torp.

Enn så lenge er det skyttelbuss som blir tilknytningen mellom jernbane og Torp.

Foto: Sandefjord lufthavn Torp

– Det er en av de mulighetene vi så på da vi jobbet ut helhetsplanen.

Det sier lufthavnsjef på Torp, Gisle Skansen, til NRK.no.

Gisle Skansen.

Gisle Skansen forteller at Torp behøver jernbanetilknytning.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

– Uansett blir det ganske dyrt. Vi snakker om rundt 300 millioner kroner for en slik tunnel. Det er mest fast enn en skyttelbuss, men det ville ikke tatt kortere tid. Og da setter jeg spørsmålstegn ved om dette er fornuftig pengebruk, legger han til.

Det er i Sandefjords Blad at Audun Tjomsland, som har skrevet bok om flyplassen, foreslår å legge en gangvei med rullende fortau under landingsstripa på Torp. Nettopp for å knytte jernbanelinja i øst, til terminalbygget i vest.

– Jeg har hørt at bro over rullebanen ikke er noe sjakktrekk, ler Skansen, og legger til:

– Skyttelbussen, som er den løsningen vi har i dag, er veldig effektiv. Det tar fire minutter å kjøre. Totalt syv-åtte minutter med inn- og utlasting, forklarer han.

Les også:

Behøver jernbane

Uansett hva man faller ned på som valg, er det viktigste å få en jernbanestasjon.

Jeg har hørt at bro over rullebanen ikke er noe sjakktrekk.

Gisle Skansen

– Vi har behov for det. Vi har 140 000 reisende som årlig bruker NSBs tilbud på Vestfoldbanen, og det øker jevnt og trutt. Sånn sett er jernbanetilknytning prioritet nummer en, sier Skansen.

– Så det blir skyttelbuss enn så lenge?

– Skulle tunnelen vært mer effektiv på bussen, så måtte folk omtrent ha holdt fast i tupeen for ikke å falle av. Jeg ser ikke noe behov i dag for å bruke 300 millioner kroner på noe som ikke kommer til å spare tid, avslutter han.