– 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
Tuva Skavdal står midt blant sju bord fulle av gjenglemte klær på biblioteket på Østre Halsen skole i Larvik. Klærne er lagt fram for å være enkle å finne for elevene som eier dem. Men få har hentet klær, og snart gis de bort.
– Alt dette har kommet etter jul. Og så er det litt mer også, som vi ikke fikk med hit, sier Skavdal.
Sjuendeklassingene er skremt over hvor store mengder klær som ligger igjen på skolen. De har bestemt seg for å gjøre noe med det.
Moteshow og sketsj
Ideen dukket opp i et friminutt. I gangen fant Håkon Gustavsen og Jakob Havig noen gjenglemte skjerf som de syntes var fine. De tok skjerfene på seg, før noen klassekamerater kom forbi.
– Da poppet ideene opp, sier Lea Sigurdslid.
Elevene fant ut at de ville vise hvor mye fine klær som ligger igjen på skolen. Resultatet har blitt en 20 minutter lang forestilling med både moteshow, sketsj og framføringer.
Forestillingen vises for de yngre elevene på skolen, for ifølge sjuendeklassingene er det de som legger igjen mest klær.
– Det er ikke så mange som gidder å lete etter klærne sine, så da må vi prøve å få dem til å hente klærne sine igjen, sier Mia Vik Gabrielsen.
Sammenligner med penger
En viktig del av forestillingen er å gjøre både elever og foreldre oppmerksomme på at klærne faktisk er verdt mye. Gjennom et rollespill gjør Håkon Gustavsen og Jakob Havig det lett å forstå:
– Hvis du hadde glemt denne jakka på skolen, hadde du dratt tilbake og sett etter den da?
– Er det noe vits, da? Jeg har jo flere i skapet, det er jo bare å kjøpe nye.
– Hvis du hadde glemt en 500-lapp på skolen, da?
– Selvfølgelig hadde jeg hentet den.
Stort problem
Lærer for sjuendeklasse, Kristi Monsen, er imponert over det elevene har fått til.
– De kom med ideen, og vi har planlagt forestillingen sammen. Det er enorme mengder tøy som samles inn hvert halvår, både dyrt og fint tøy, sier Monsen.
Hun tror årsaken til at det ligger så mye klær på skolen, er at både barn og foreldre ikke bryr seg så mye om det.
– Jeg tenker jo at vi har et forbrukssamfunn, som elevene sa i forestillingen. Vi har en bruk og kast-holdning til klær og andre materielle ting, og det viser seg i gjenglemt-kassene.
– Tror du forestillingen kommer til å ha noen effekt?
– På de yngre elevene ja, fordi det er 7. klasse som gjør det. De yngre elevene ser opp til dem, så dette er det beste holdningsskapende arbeidet vi kunne ha gjort.