NRK Meny
Normal

Skremt over feil dekkbruk

Det er skremmende at bremselengden er så mye lengre på sommerføre med piggfrie dekk enn med sommerdekk, sier distriktslederen i Trygg Trafikk i Vestfold.

Piggfri
Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

En undersøkelse utført av det svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut viser at det tar mye lengre tid å få ned hastigheten under oppbremsing på sommerføre med piggfrie dekk enn med sommerdekk. Risikoen for skader er doblet, og uansett hastighet øker bremselengden med 20 prosent.

Piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk. Grafikk.

Den svenske undersøkelsen viser at bremselengden øker sterkt ved bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre. Eksemplet her viser bremselengden ved en fart på 100 km/t på våt asfalt.

Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

150 000 kjører feilskodd

I Norge er det anslag som viser at omkring 150 000 nordmenn kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. Det skremmer distriktsleder Mette Magnussen i Trygg Trafikk i Vestfold.

– Når vi vet at bremselengden blir så mye lengre, synes jeg det er skremmende. Og det er jo slik at vi under normal kjøring ikke merker så mye. Det er først når vi må nødbremse, for eksempel hvis et barn eller et dyr kommer ut i veibanen, at vi merker forskjellen på piggfrie vinterdekk og sommerdekk.

Mette Magnussen

Mette Magnussen i Trygg Trafikk i Vestfold sier at det gir en falsk trygghet å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerføre. – Det oppdager vi først når vi må nødbremse.

Foto: P / NRK
"Bruker opp" dårlige vinterdekk

Magnussen antar at en del bilister ikke vet forskjellen på disse dekktypene. Hun viser til at vinterdekk er laget for is- og snøføre, mens sommerdekk blant annet skal lede bort vann.

– Men det er nok også noen som skal tyne siste rest av vinterdekkene dersom de ikke holder en vintersesong til.

Vil ha norsk undersøkelse

Dekkbransjen vil helst ha forbud mot bruk av piggfrie dekk på sommerføre. Magnussen er foreløpig avventende.

– Det er først og fremst bilførerens ansvar at bilen er skodd etter forholdene. Denne saken er basert på en svensk undersøkelse, og vi må få norske tall på bordet. Viser de at dette er et problem, bør vi vurdere forbud.